Denne nye generasjonen av bensinmotorer blir minst ti prosent gjerrigere enn de utgående motorene.

Akkurat som alle andre bilprodusenter må Toyota presse ned forbruk og utslipp. Derfor lanseres en 1,3-litersmotor som har en raskere forbrenningsprosess og høyere kompresjon enn før (13,5:1).

Motoren bruker også Atkinson-syklusen, som hittil bare har vært anvendt i bensinmotorene som Toyota og Lexus har brukt i hybridmodellene. Denne motoren har en annen slags kamaksel, og kan gi lavere forbruk når motoren går med delvis belastning, altså når føreren ikke gir full gass.

En ulempe med denne motoren er at den normalt ikke har like høye effekt som en tilsvarende, konvensjonell bensinmotor. Det er ikke noe problem i hybridbiler, der elektromotoren gir ekstra skyv når det trengs. Men når den nye Atkinson-motoren blir montert i biler uten hybriddrift, må Toyota håndtere problemet ved hjelp av høyere kompresjon.

Atkinson-motoren har dessuten en innsugsport med en ny form for hvirvelkammer, avkjøling av eksos og et avansert ventilstyringssystem (VVT-iE, Variable Valve Timing - intelligent Electric).

Denne nye motoren danner også grunnlaget for flere større motorer. De får samme grunnteknikk, men her legger Toyota også til direkte innsprøyting og turbo. Totalt dreier det seg om 14 nye motorvarianter som skal lanseres de neste to årene, og som skal tilbys i 30 prosent av alle solgte Toyota-modeller.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!