Dette er en hybridbil

Hybridbiler. Tenk på ordet, og det første du tenker på er Toyota Prius og miljø. Nå kommer hybridbilene hvor teknologien brukes til annet enn å skåne verden for utslipp.

Sist oppdatert
Snart kommer McLaren P1. Det blir en av verdens raskeste biler, og er allerede en av de mest hypede. Om du får se en er du heldig, om du får kjøre en er du en av få utvalgte. Men det er ikke så interessant. For McLaren P1 blir en hybrid. Og den er ikke alene om å bruke teknologien - for den dukker også opp på Ferraris neste superbil og på den nye Porsche 918.

Riktignok skryter produsentene av hvordan elmotoren og hybridsystemet senker både utslipp og forbruk. McLaren hevder at den nye P1 med 916 hestekrefter, skal få et utslipp på under 200 gram per kilometer - og at den kan kjøre på elektrisitet alene over en strekning på en mil. Porsche hevder på sin side at deres nye superbil med over 700 hestekrefter skal klare seg på godt under halvliteren på mila - det er omtrent som en Toyota Prius. Det stemmer sikkert om man legger den snille EU-syklusen til grunn, for der har man store fordeler av å ha en hybrid drivlinje - men om du bruker disse bilene som de er men kan du også glemme enhver form for måtehold i forhold til forbruk.

For grunnen til at man putter en hybrid-drivlinje på disse bilene er selvsagt for å redusere forbruket, men også på grunn av at de gir en enorm effektboost. I lave hastigheter vil elmotoren bidra med et massivt dreiemoment allerede fra første omdreining, og dermed blir bilene ikke bare raskere - men også mer lettkjørte. Dessuten kan man bruke elmotoren aktivt i forhold til å få til raskere girskift, slik blant annet McLaren gjør med den nye P1.

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også