Loven har vært på gang siden 2008, men nå er den endelig vedtatt: Ryggekamera blir påbudt på personbiler under 4,5 tonn i USA. Loven skal innføres gradvis, slik at produsentene får tid til å innføre utstyret på de ulike modellene (eksempelvis ved facelift og generasjonsskifte).

Fra mai 2016 skal ti prosent av alle nye biler ha ryggekamera, fra mai 2017 øker tallet til 40 prosent, og i 2018 skal alle nye biler ha ryggekamera. Det skal dekke et område bak bilen som er tre meter bredt og sju meter langt.

Flere modeller har allerede ryggekamera som standard, og i USA kan dette utstyret velges som ekstrautstyr til omtrent to tredjedeler av de 50 mest solgte bilmodellene. Det blir altså ikke særlig vanskelig å innføre ryggekamera på alle modellene, men det blir trolig litt dyrere for kjøperne.

Selv om ulykker med ryggende biler er forholdsvis uvanlige og skjer i lav hastighet, er de likevel farlige, ifølge NHTSA (omtrent det samme som Veivesenet). Omtrent 210 personer omkommer, og mer enn 15 000 personer blir skadet hvert år i USA når biler rygger. Mest tragisk er det at nesten halvparten av disse er barn. Ikke alle ulykker kan forhindres på denne måten, men NHTSA håper at 60-70 dødsulykker kan unngås hvert år fra 2018.

Dette betyr at vi også kan regne med at slike lover vil bli innført i Europa også, og allerede om noen år bør ryggekamera være ekstrautstyr på de fleste biler.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!