Jaguar viste frem et forslag til merkets første SUV på bilutstillingen i Frankfurt i fjor og mange publikummere ga tommelen opp. Like etter besluttet merket at konseptbilen C-X17 skal bli virkelighet.

Nå testkjører Jaguar den nye modellen, som hittil går under navnet Q-Type. Ved første blikk ser prototypen ut som en Range Rover Evoque, men når vi ser litt nærmere blir det klart at Jaguar Q-Type blir lavere og lenger. Den får slett ikke samme offroadegenskaper som modellene til konsernkollega Land Rover.

Jaguar Q-Type havner i samme størrelsesklasse som BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLK og den nye Porsche Macan. Under overflaten finner vi Jaguars nye aluminiumarkitektur, som også danner grunnlaget for den nye sedanen Jaguar XE. Plattformen er fleksibel, har støtte for firehjulsdrift og lav vekt, takket være bruken av aluminium. Det gir bedre kjøreegenskaper og lavere forbruk.

Sammen med den moderne plattformen får Q-Type flere nye firesylindrede motorer, både bensin og diesel, som går under navnet Ingenium. Kraften sendes til alle fire hjul med en åttetrinns automatkasse.

Jaguar Q-Type er ventet i salg sent i 2015.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!