Det er på tide med en liten oppdatering av annen generasjon av Cayenne, som har vært en stor suksess for Porsche. Forandringene blir svært forsiktige, akkurat som for den ansiktsløftede Panamera.

Spionbildene viser at Porsche Cayenne får en ny front med større luftinntak og annerledes LED-lykter. Vi kan også notere oss et delvis nytt hekkparti, der lyktene henter designinspirasjon fra lillesøster Macan.

Under overflaten er det en større nyhet: V8-motoren i Cayenne S erstattes av en treliters V6-motor med turbo og 420 hk. Den sitter allerede i Porsche Panamera S. Drivlinjen er både myk og sterk, det vet vi fra før, men den flotte V8-lyden er som bortblåst.
- Den har blitt som en høylytt Audi A8, skrev vårt svenske søsterblad om Panamera S.

Downsizing er som kjent et tungt argument i bilbransjen, og det er derfor V8-motoren i Cayenne S forsvinner. Men den er fortsatt på plass i Cayenne Turbo og Turbo S, der den får enda større effekt.

Vi kan også få se en helt ny modell: Cayenne S E-Hybrid, som skal erstatte Cayenne S Hybrid. Forskjellen er at E-Hybrid også kan lades fra en vanlig stikkontakt. En bensindrevet V6-motor kompletteres av en elektromotor, for å gi totalt 416 hk. Rekkevidden på ren eldrift blir 3,5 mil. Det offisielle forbruket skal ligge rett over 0,3 liter per mil.

Porsche Cayenne facelift blir trolig presentert senere denne våren.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!