Ved Audis årlige pressekonferanse etter fremleggelsen av salgstallene tok Ulrich Hackenberg ordet. Han innledet ved å fortelle om teknikk og all den nye, gjerrige teknologien som er på vei ut i Audis modeller. Han lovet blant annet versjoner av A6, A8 og nye Q7 som ladehybrider - og dermed med svært mye lavere CO2-utslipp.

I slutten av talen fortalte Hackenberg at Audi har foretatt en grundig analyse av R8 e-tron. Sammen med utviklingsteamet har han laget et teknisk underlag som innebærer at batteriet kan konstrueres betydelig mer effektivt. Rapporten ble presentert for Audis styre, som ga tommelen opp - R8 e-tron skal serieproduseres etter "kundenes ønsker", som det heter.

Forandringene i den elektriske drivlinjen innebærer at rekkevidden for R8 e-tron er forlenget fra de tidligere 215 km til 450 km - mer enn en dobling, altså. Den teknikken som "nye" e-tron får skal også brukes i flere modeller fra Audi.

Hvor lang rekkevidden til R8 e-tron blir i praksis gjenstår å se. Ofte er den egentlige rekkevidden til elbiler betydelig kortere enn det som blir oppgitt.

Det er ukjent når Audi R8 e-tron kommer i produksjon. Men det er tydelig at Audi ikke vil at Tesla skal få være alene i det eksklusive elbilsegmentet.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!