Bilutstillingen åpnet i går for mediafolket. En av de mest interessante bilene der er Maseratis nye konseptbil, kalt Alfieri.

Maserati har 100-årsjubileum i år, og mener selv å være i utmerket form, særlig nå som man har en ny plan for de kommende modellene. Salget har unektelig bått bra og fra 2012 til 2013, altså på bare ett år, har salget økt med 150 prosent - fra 6200 til 25 400 biler.

Konseptbilen er døpt etter en av brødrene Maserati, som grunnla Officine Alfieri Maserati for 100 år siden.

Bilen er skapt av Maserati Centro Stile i Torino. Med de firedørs modellene Quattroporte og Ghibli lansert, er det igjen på tide å fokusere på sportsbilene med 2+2-konsept og to dører.

Felgene har ulik størrelse foran og bak, 21 tommer foran og 20 bak. De tradisjonelle instrumentene er erstattet av en skjerm, og i stedet for en nål som viser fart og turtall snurrer hele urskiven, og de aktuelle tallene vises som i et forstørrelsesglass.

Maserati Alfieri er bygd på et chassis fra MC Stradale, men har 24 cm kortere akselavstand. Alfieri er 459 cm lang, 193 cm bred og akselavstanden er 270 cm.

Konseptbilen blir drevet av en V8-motor på 4,7 liter som gir 460 hk ved 7000 o/min. Maks dreiemoment er 520 Nm ved 4750 o/min. Kraftoverføringen er en sekstrinns automatkasse som er bygd sammen med bakakseldifferensialen en såkalt transakselkonstruksjon.

Det er mange som gjetter på at denne konseptbilen gir oss en forsmak på neste generasjon Maserati GranTurismo. Den nåværende generasjonen kom i 2007, og snart er det nok på tide med et generasjonsskifte.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!