Stasjonsvogna XFR-S Sportbrake skal presenteres offisielt på bilutstillingen i Geneve, og dermed tar Jaguar kampen opp mot de andre superstasjonsvognene Audi RS6 og Mercedes E 63 AMG.

Jaguar XFR-S Sportbrake har samme V8-motor på fem liter med kompressor som sedanen. Effekten ligger på 550 hk, og dreiemomentet på 680 Nm. Akselerasjonen til 100 km/t skal gå på 4,6 sekunder, toppfarten er 300 km/t og det oppgitte forbruket skal være 1,28 liter per mil.

Akkurat som andre Jaguar-modeller får XFR-S en åttetrinns automatkasse. Nå har den et system som kalles Quickshift, hentet fra F-Type, som skal gi raskere girskift. Girkassen kan gi mellomgass ved nedgiringer i sportsmodus, og har dessuten en funksjon som sørger for at den holder riktig gir ved utgangen av en sving.

For å håndtere den høyere vekten på bakakselen har Jaguar XFR-S Sportbrake fått litt hardere fjæring. Også de adaptive støtdemperne og den elektronisk styrte diffbremsen er tilpasset stasjonsvogna.

For å få stopp på ekvipasjen har XFR-S Sportbrake 380-millimetersskiver foran og 376 mm bak. Bremsene får ekstra kjøling takket være luftekanaler under bilen.

Jaguar XFR-S Sportbrake kommer i salg i april.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!