J.D. Power har spurt 37 000 amerikanske bileiere om hvor feilfrie deres tre år gamle bil er. Aldri før har så få hatt problemer med bilen sin. Likevel er undersøkelsen et skudd for baugen for tysk bilindustri. For med unntak av Porsche og Mercedes-Benz havnet de alle under gjennomsnittet. Men en andreplass for Porsche og en femteplass for Mercedes-Benz mildner de de ellers dårlige tyske resultatene. For både BMW og Audi ligger nemlig langt under gjennomsnittet. Spesielt ille er det for Audi som befinner seg bak merker som Kia, Hyundai og GMC hva kvalitet gjelder. Av de 32 merkene som er med i undersøkelsen havner Audi en 23 plass. Men aller verst er det for Land Rover, som havner på jumboplass med en feilindeks på 220. Skremmende dårlig kommer også Volkswagen ut. De har en feilindeks på hele 174, og bare Jeep, Mitsubishi, Dodge og Land Rover er dårligere.

- Dette var ikke hyggelig lesning, men jeg kjenner ikke detaljene fra undersøkelsen. Generelt kan jeg si at bilene som selges på det amerikanske markedet har andre spesifikasjoner enn bilene som selges i Europa, og på mange vesentlige punkter ikke er sammenlignbare med biler som selges på det europeiske markedet, sier Jan Erik Haugen som er Informasjonssjef for Volkswagen i Norge.

Best, i år som tidligere, er Lexus. Igjen overbeviser merket med best kvalitet og ender opp med en feilindeks på bare 71.

J.D. Power bruker en feilindeks som de refererer til som "PP100". Det står for antall feil per 100 biler. Gjennomsnittet i årets undersøkelse er 126 feil per 100 biler, mot et gjennomsnitt på 133 feil per 100 biler i 2011.

Om man ser på undersøkelsen under ett er det gledelig lesning. For siden undersøkelsen startet i 1989 har man aldri hatt så få feil per bil som nå. Myten om at nye bilmodeller er befengte med feil og barnesykdommer er det nok også på tide å moderere noe. For undersøkelsen viser tydelig at det ikke stemmer om vi legger denne undersøkelsen til grunn. J.D. Powers tall viser nemlig at nye bilmodeller ikke har flere feil enn biler som har vært på markedet i flere år.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!