Den store nyheten er altså at neste generasjon av Ferrari California får en turbomotor. Dette er i utgangspunktet samme 3,8-liters V8-motor med turbo som er utviklet til Maserati Quattroporte GTS, men Ferraris utgave er større, med 3855 ccm sammelignet med Maseratis 3799 ccm. I Maserati gir denne motoren 530 hk og 650 Nm, men i California T er effekten økt til 560 hk og 755 Nm. Det betyr at California får en økning av dreiemomentet på nesten 50 prosent. Null til 100 km/t avvikles på 3,6 sekunder, og toppfarten er 315 km/t.

Sammenlignet med forgjengerens sugemotor har det oppgitte forbruket sunket med 15 prosent, og oppgis nå til 1,05 liter per mil. CO2-utslippet er 250 g/km. Start/stopp-system er standard på Ferrari California T.

Ifølge Ferrari er V8-motoren oppgradert med en ny veivaksel og et nytt innsugssystem (sammenlignet med Quattroporte), og det skal gjøre California T merkbart hissigere enn den gamle California. Og spionfotografene bekrefter av California T har en påtagelig høy eksoslyd.

Hvor mye som faktisk er nytt på Ferrari California T, sammenlignet med California, vet vi ennå ikke. Men av bildene å dømme blir målene og proporsjonene stort sett de samme. Fronten har tydelige trekk av F12 Berlinetta, og litt FF også.

Chassiset skal være oppgradert, og de nyeste elektronisk styrte støtdemperne skal være dobbelt så raske. Også de keramiske bremsene er forbedret, og 100-0 km/t skal nå gå på 34 meter.

Bilen har blitt litt lettere, og vekten er nå oppgitt til 1625 kg.

Ferrari California T skal presenteres offisielt på bilutstillingen i Geneve i mars.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!