Det har vært klart i noen år at det ville komme en Audi S1 quattro, og særlig prototypen A1 quattro fra 2012 var et godt hint. Den tredørs bilen ble laget i en begrenset serie på 333 eksemplarer, noe som gjør A1 quattro til en fremtidig samlerbil. Og en gøyal sådan med sine 256 hk.
Den lille verstingen Audi S1 Sportback quattro får Haldex firehjulsdrift som standard og en toliters turbofirer med 231 hk. Den skal få et mer avansert bakhjulsoppheng enn en vanlig A1, og det kan tenkes av disse komponentene kommer fra Audi TT.
Helt nytt for S1 er Audis elektronisk styrte støtdempere, Magnetic Rice, og de vil trolig gjøre mye for både veigrep og komfort. Sekstrinns manuell girkasse blir standard, mens S-tronic blir ekstrautstyr.

Audi har fått mye kritikk fordi modellene er altfor like hverandre, og på det området skal det skje en viss forandring. Fremtidige S- og RS-modeller skal skille seg mer fra standardmodellene de er basert på, ifølge Audis forhenværende sjefdesigner Wolfgang Egger. Akkurat Audi S1 Sportback quattro skal være ett av de første eksemplene på denne mer muskuløse og sportslige fremtoningen, men før man kan se hvor vellykket det er trengs det nok flere bilder.

Audi S1 Sportback quattro skal ha premiere på bilutstillingen i Geneve, og der får vi også se ansiktsløftede versjoner av A1-modellene, som nå har nådd halvtid i livssyklusen.

Prisen på S1 Sportback quattro er ikke klar, men det er liten grunn til å vente særlig mye vekslepenger på en halv million.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!