Global NCAP har testet flere biler som selges i India. De fem bilene som ble testet nylig står for en femtedel av det totale nybilsalget i landet. Ingen av dem hadde så mye som en kollisjonspute som standard, og resultatet ble deretter.

De superbillige Tata Nano, Suzuki-Maruti Alto 800 og Hyundai i10 fikk ikke en eneste stjerne. Selv om bilene hadde hatt kollisjonspute var chassisstrukturen så svak at føreren og passasjerene har en stor risiko for livstruende skader ved et sammenstøt.

Litt bedre gikk det for Ford Figo (som er basert på Fiesta) og VW Polo. Men ifølge Global NCAP er resultatet likevel svært dårlig. De nye bilene er omtrent like sikre som 20 år gamle biler, og de selges i et land der over 140 000 personer dør i trafikken hvert år.

VW har nå sluttet å selge Polo uten kollisjonspute på det indiske markedet. Da Global NCAP testet Polo med kollisjonspute fikk den fire stjerner.
Global NCAP er en nonprofit organisasjon basert i Storbritannia. Målet er å gjøre verdens bilkjøpere oppmerksomme på forskjeller i kollisjonssikkerhet mellom ulike biler.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!