Porsche viste frem en ny versjon av 911 Targa på bilutstillingen i Detroit. Den klassiske targabøyler gjør endelig comeback etter mange års fravær.

Ved første blikk kan 911 Targa se ut som en vanlig Porsche 911 med tak som kan åpnes. Men konstruksjonen er betydelig mer innviklet enn som så.
Targabøylen er fast, og fungerer som en veltebøyle. Foran den er det en stoffbit som kan felles sammen under bakruta, som felles oppover og skrått bakover.

Hele prosedyren er vanskelig å forklare, men å felle ned taket tar 19 sekunder. I motsetning til mange andre kabrioleter må 911 Targa stå stille for at kalesjen skal kunne felle opp eller ned.

Til tross for den avanserte takløsningen er det fortsatt et baksete på plass, selv om det rommer like lite som i Porsche 911 Coupé. Targamodellen er først kun tilgjengelig me firehjulsdrift, men bakhjulsdriften kommer nok.

Innstegsmodellen 911 Targa 4 får en boksersekser på 3,4 liter og 350 hk. Med PDK-girkasse og Sport Chrono-pakke fikser den akselerasjonen til 100 km/t på 4,8 sekunder.
Toppmodellen 911 Targa 4S får en 3,8-litersmotor på 400 hk. Akselerasjonen er der 4,4 sekunder.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!