BMW er travelt opptatt med lanseringer. I tillegg til elbilene i3 og i8 kommer snart nye 2-serie Active Tourer, som blir først med forhjulsdrift.

Men BMW har selvsagt ikke glemt de "klassiske" modellene. Flaggskipet 7-serien kom i salg i 2008 i sin siste generasjon, og det begynner å bli på tide med en etterfølger. Mercedes har vist en ny S-klasse, og både Audi A8 og Porsche Panamera er oppdatert.

Etterfølgeren til dagens 7-serie testes akkurat nå i Sverige. Svenske lesere av bladet tok bilder.

Testbilen er fortsatt kraftig maskert, for premieren ligger minst ett år frem i tid. Det er ikke lett å danne seg et bilde av designet, men kanskje ser taklinjen litt slankere ut, for større coupéfølelse?

Designet blir mer evolusjon enn revolusjon. Revolusjonen skal elbilene i3 og i8 stå for.

Men det står klart at neste 7-serie får internkoden G11, og at teknikken under karosseriet stort sett er nyutviklet. Den nye plattformen gir lavere vekt, og sammen med gjerrigere motorer og smarte hjelpemidler under navnet Efficient Dynamics blir utslippene meget lave i denne klassen.

Motorutvalget består som før av både bensin- og dieselmotorer med seks eller åtte sylindere. Men det er tvilsomt om toppmodellen 760i får V12-motor fremover. Den kan bli byttet ut mot en V8-motor med turbo.
En hybridversjon er selvsagt på vei, og kanskje får vi se en firesylindret motor i 7-serien. Den blir presentert sent i 2015 eller tidlig i 2016.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!