De som synes at Audi Sport quattro laserlight concept virker kjent, tar ikke feil. På bilutstillingen i Frankfurt viste Audi en ganske lik konseptbil.

Men når Audi nå viser denne konseptbilen på den digre elektronikkmessen Consumer Electronics Show, er det fjerde år på rad at Audi deltar i Las Vegas.

- Den nye konseptbilen viser teknisk Vorsprung på mange nivåer, sier Audis utviklingssjef Ulrich Hackenberg.

- I bilen er det e-tron hybridteknikk, supereffektive laserlykter og nye skjermer og operativsystemer med elektronisk spydspissteknikk. Her viser vi fremtiden for Audi.

Den nye frontlyktene kombinerer Matrix-teknikken med laserlys. Flere bilprodusenter har eller er på vei til å lansere de nye, smarte LED-lyktene som kan skape millioner av ulike lysmønstere og holde orden på opptil åtte møtende biler. Det innebærer at de lyser opp veien perfekt uten å blende. Audis innovasjon er at man altså nå kombinerer den teknikken med laserlys.

Laserdiodene er små, men har likevel en rekkevidde på nesten 500 meter. Først ut med denne teknikken blir racerbilen Audi R18 e-Tron quattro, som innleder sesongen i vår. Målet er å vinne Le Mans igjen.

Audi Sport quattro laserlight concept skal vise frem en multimediaplattform som vi kan vente oss i fremtidige Audi-modeller. Den videreutviklede teknikken styres med den velkjente MMI-enheten, med et stort hjul som også fungerer som en touchpad.

Tanken er å ha funksjoner og betjening som minner om en smarttelefon. For eksempel trenger søkefunksjonen i navigasjonen bare fire tegn for å finne frem og komme med et forslag.

Drivlinjen på Audi Sport quattro laserlight concept ser ut til å bli den samme som på bilen som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt. Under panseret finner vi en V8 med doble turboer, fire liter slagvolum og en liten elektromotor. Den samlede effekten skal være 700 hk og 800 Nm. På grunn av hybriddriften skal forbruket ligge på lave 0,25 liter per mil.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!