Det er fem år siden Ferrari viste frem "innstegsmodellen" California. Den ble først i Ferraris historie med dobbelclutchgirkasse, direkte innsprøyting og nedfellbart metalltak. Bilen fikk en facelift i fjor.

Akkurat nå utvikler Ferrari generasjon nummer to i California. Den blir testet som en chassisprototype i Sør-Europa, og Ferrari vil lure oss til å tro at dette er den nåværende modellen. Men under overflaten ligger teknikken til etterfølgeren.

Ferrari har hittil ikke gitt etter for de nye og harde utslippskravene og lansert en turbomotor. Men nå ryktes det at neste generasjon California blir først ut med turbo. Ferrari-sjef Amedeo Felisa har sagt at hybriddrift kun skal brukes i eksklusive superbiler som LaFerrari. Derimot kan neste California få turbomotor for å gi bedre ytelser og lavere utslipp.

Ferrari har også lansert en del andre nyheter som trolig også havner i Californiaen. Et eksempel er Side Slip Angle Control, som bruker antispinnsystemet F1-Trac og E-diffen for å sende riktig mengde kraft til det bakhjulet som har best feste når bilen sladder.

Etterfølgeren til dagens California bytter trolig navn, men hva den skal hete er ukjent. Bilen blir vist frem offisielt i andre halvår av 2014.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!