Toyota har alltid vært forbundet med fornuft og ikke like mye med følelser. Men det er en endring på gang - som startet med sportsbilen GT86.

- Dere viser en åpen GT86 i Geneve i disse dager. Hva er tanken bak konsepbilen?

- Sammenliknet med coupeen av GT86 er kabrioleten mer moden og den har en annen kjørefølelse. Slik må det bli når man tar bort taket, fordi bilen blir mykere. Derfor har vi forsterket chassiset, men vi har ikke forsøkt å få denne åpne versjonen til å kjøre på samme måte som den lukkede GT86en. En åpen bil skal ha en annen karakter. Vi tror dessuten at den åpne versjonen vil bli mer populær blant kvinner. Derfor får den også et litt annerledes interiør når den lanseres.

- Nå viser dere en kabrioletversjon av GT86. Kan det bli andre varianter?

- Ja, blant annet ser vi på en sedanversjon med mer plass. Hele tiden ser vi på ulike derivater av grunnmodellen. En ide er en slags mini - med voldsomt mye kjøreglede.

- GT86 har jo et sterkt fokus på kjøreglede. Hvordan kommer det til å smitte over på andre Toyota-modeller?

- Det er helt klart. Det er helt bevisst at vi nå lanserer GT86. For nå lanserer alle miljøbiler, og da var det viktig for oss å lansere en sportsbil. Og mange spør oss om hvorfor vi gjør dette akkurat nå, svaret er at vi vil sammenføre miljøbiler og sportsbiler. For også innen miljøbilsegmentet kommer kundene til å spørre etter biler som er morsomme å kjøre, spesielt etter som utbudet av miljøbiler kommer til å øke i årene som kommer. Det er lett å snakke om kjøreglede, men det er vanskeligere å utvikle den. Man kan ikke bare lage en modul som er merket kjøreglede også flytte den fra bil til bil.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!