Siste runde av kollisjonstester hos Euro NCAP fikk en uventet overraskende, da BMW i3 bare fikk fire stjerner. Nesten alle nye biler får toppkarakteren fem stjerner.

Elbilen i3, som primært er tenkt å bli kjørt i bytrafikk, mangler beltepåminnere i baksete, har bare middels godt nakkeslengvern og oppfyller ikke kravene til god fotgjengerbeskyttelse. Den har autobrems, men ikke som standard.

Nå svarer BMW på kritikken fra Euro NCAP. I en pressemelding skriver BMW at krasjtesterne fokuserer altfor mye på områder som ikke direkte er koblet til sikkerheten for passasjerene.

BMW nevner ikke at i3 bare fikk fire stjerner. I stedet velger de å bare nevne områdene der bilen fikk toppkarakteren fem stjerner.

- Som ventet matcher bilen de beste konvensjonelle bilene i sin klasse når det gjelder passiv sikkerhet, skriver BMW.

Både 3-serien og 5-serien har fått toppkarakteren fem stjerner i Euro NCAP. BMW ville lett kunne få høyere karakter, for eksempel ved å montere beltepåminnere i baksetet for noen hundrelapper, mener Euro NCAP.

- Det er tydelig at BMW hadde et firestjerners resultat som mål allerede fra starten. Trolig er det et resultat av at de har lett etter den rette balansen mellom sikkerhet, vekt, forbruk og pris, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!