Tirsdag 26. Februar 2013 kan gå inn i historien som en merkedag innen bilhistorien. Da rullet nemlig den aller første serieproduserte brenselscellebilen av samlebåndet til Hyundai.

Bilen var en hvit ix35 - som utvendig ikke skiller seg nevneverdig fra den bilen vi til daglig kan se langs norske gater og streder. Men under de hvitlakkerte stålplatene skjuler det seg det som mange ser på som fremtidens teknologi hva biler gjelder - nemlig utslippsfri drift via brenselsceller.

- Med denne brenselscellebilen tar Hyundai et viktig steg inn mot fremtiden, og viser at vi nå er ledende hva gjelder produksjon av biler som kan kjøres helt uten utslipp.  Samtidig viser vi at brenselsceller som drives av hydrogen ikke lengre er en drøm, men mulig å bruke i det daglige som en helt vanlig bil, sier Eok Jo Kim, som er Visepresident i Hyundai Motor.

Bilen som rullet av samlebåndet tirsdag er en av 17 biler som skal til København og til Skåne i Sverige. Totalt går 15 av bilene til København, mens to av bilene altså ender opp i Sverige.

Innen 2015 har Hyundai som mål å ha produsert 1000 brenselscellebiler basert på ix35. Ideen er at bilene skal leases av private og av institusjoner i Europa. Ennå er bilene svært kostbare å produsere, men etter 2015 regner Hyundai med at produksjonskostnadene vil gå ned, samtidig som infrastrukturen rundt hydrogen bedres, og da er planen å ytterligere øke produksjonen av bilen.

Det er altså hydrogen som er drivstoffet i ix35. Dette omdannes til elektrisitet i brenselscellene som igjen driver en elektrisk motor. Det eneste utslippet fra bilen er vanndamp. Bilen skal bruke 12,5 sekunder på å akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen, og toppfarten er 160 kilometer i timen. Rekkevidden på en tank med hydrogen er snaut 600 kilometer. Utvendig har bilen fått en ny grill, og innvendig har den fått noen nye instrumenter. Ellers er alt identisk med en helt ordinær xi35.

- For bilindustrien er dette en milepæl, ikke bare i Korea, men også i et globalt perspektiv, sier Mang Woo Park som er ordfører i byen Ulsan i Korea, der bilen bygges.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!