Arbeidet med å tilpasse dieselmotoren begynte allerede før samarbeidet mellom BMW og Toyota ble offentlig for to år siden. For Toyota var det viktig å kunne tilby en mindre dieselmotor til Verso, fordi over halvparten av bilene i segmentet selges med dieselmotorer.

Den 1,6 liter store dieselen med 112 hk og 270 Nm er samme motor som brukes i Mini Cooper D og BMW 114d. Men jobben var mer komplisert enn bare å lage nye motorfester, for et nytt svinghjul måtte konstrueres, og Toyota tilpasset sitt eget start/stopp-system til BMW-motoren. Mest tidkrevende var det å få elektronikken i motoren til å samarbeide med Toyotas komponenter.

Fra før tilbyr Toyota Verso med en toliters diesel og to 2,2-litere med 150 og 177 hk. Toyota fokuserer ofte på hybridmotorer mer enn på diesel, men for å lykkes i Europa trengs det dieselmotorer også.

Den nye dieselmotoren i Toyota Verso skal leveres i februar. Avtalen med BMW omfatter også en toliters diesel, men det er ikke kjent når den skal brukes eller til hvilke modeller.

Toyota Verso blir først ut med dieselmotor fra BMW, men det er flere prosjekter på gang. De to skal lage en felles sportsbilplattform, jobbe sammen med brenselsceller, utvikle nye lettvektsmaterialer og også forske sammen for å lage nye litium-luftbatterier.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!