I den siste runden av kollisjonstester fra Euro NCAP ble elleve ulike biler testet. Seks av dem får toppkarakter og fem stjerner, nemlig Peugeot 308, Mazda 3, Maserati Ghibli, Infiniti Q50, Ford Tourneo Connect og Mitsubishi Outlander PHEV.

Fire stjerner ble tildelt Nissan Note, Mercedes Citan, Ford EcoSport, VW T5 og BMW i3.

De siste par årene har det blitt så vanlig å få toppkarakter og fem stjerner i Euro NCAPs krasjtester at biler som ikke får det fremstår som uvanlige. Fire stjerner virker mislykket, og tre stjerner er en katastrofe.

Det er overraskende at BMWs lille elbil ikke får toppkarakter, for den er helt nykonstruert. Samtidig er den produsert av karbonfiberforsterket epoxyplast, et uvanlig materiale som skal gjøre bilen lett.

Det er første gang at Euro NCAP tester en bil som er bygd med slik teknologi.

Ved frontkollisjon og krasj mot en sidebarriere viste BMW i3 gode egenskaper, men da den krasjet med en stolpe ble skaderisikoen for brystregionen for stor.

Euro NCAP var også misfornøyd med beskyttelsen mot nakkeslengskader i bilen.

At BMW ikke har fått til god nakkeslengbeskyttelse på en moderne bil som i3 kan betraktes som mislykket. Spørsmålet er om BMW aksepterer resultatet, eller om produsenten går tilbake til tegnebordet for å forbedre sikkerheten ved kollisjon bakfra.

BMW i3 er på vei ut til forhandlerne i disse dager, og er regnet som en favoritt til å bli Norges bestselgende elbil neste år.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!