Subarus rallyversting snart klar

Her er rallyikonet WRX i ny versjon.

Sist oppdatert
Den nye generasjonen av Subaru WRX, basert på nye Impreza, er endelig klar til å presenteres. Premierevisningen skjedde på Los Angeles Auto Show.

Den nye WRL har den nyeste toliters boksermotoren med direkte innsprøyting, og den har fått navnet DIT. Til tross for at den er en halv liter mindre enn forgjengeren gir den nye turbomotoren 272 hk ved 5600 o/min og 350 Nm mellom 2000 og 5200 o/min.

Den nye bokseren er for første gang koblet til en manuell sekstrinns girkasse, men Subaru tilbyr også den trinnløse Lineartronic-automaten til WRX. Den har flere kjøreprogrammer, og med SI-Drive blir det skapt åtte virtuelle trinn i girkassen.

Firehjulsdrift er selvsagt standard i Subaru WRX, og kraften blir fordelt med aktiv momentstyring, som skal minske understyringen. 17-tomsfelger er standard.

Den nye WRX er basert på den nye generasjonen av Impreza, men den er ulik på flere punkter. Ifølge Subaru er 80 prosent av de ytre karosseridelene unike for WRX, sammenlignet med Impreza. Sammenlignet med forrige generasjon av WRX er akselavstanden forlenget med 25 mm, og baksetet har fem mm større beinplass. Frontruta er skråere, og A-stolpene er flyttet lenger fremover.

De spionbildene som har sirkulert viser er solid hekkvinge, men den er ikke med på de offisielle bildene. Trolig er det en fremtidig STI-modell som får slikt. Den vil også få over 300 hk og et mer sportslig chassis.

Denne saken ble første gang publisert 21/11 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også