Etter sju år er det på tide med en ny generasjon Mini, den tredje i rekken siden BMW tok over.

Utseendet er kjent fra de tidligere modellene. Mini bygger videre på retrodesign, og ved første blikk er det vanskelig å skille den nye modellen fra de eldre. De runde sidespeilene og de midtmonterte eksosrørene på Cooper S-modellen er fortsatt på plass. Lyktene har fått runde LED-lys, fronten er litt omgjort for bedre luftmotstand og baklyktene er litt større.

Under overflaten er forskjellene større. Den nye Mini er bygd på en helt ny plattform som skal spare vekt og gjøre bilen billigere for BMW å produsere. Til tross for den lavere vekten har Mini vokst en hel del, noe som gir bedre plass i bilen.

Den nye Mini, med internkode F56, er større enn den gamle Mini (R56) på nesten alle områder. Lengden er 98 mm større, bredden 44 mm og høyden sju mm.

Akselavstanden er strukket litt (28 mm), og sporvidden er større. Det betyr ikke at bagasjeplassen har blitt stor, men 211 liter betyr likevel 51 liter mer enn forgjengeren.
Forsetene har fått større justeringsmonn, og sitteputen i baksetet er 23 mm lenger.

En annen nyhet er at Mini nå har en tresylindret turbomotor med direkte innsprøyting. Den har 136 hk og 220 Nm. Mini Cooper S har en firesylindret turbomotor på to liter, og den yter 190 hk og 280 Nm. Det er en solid forbedring over dagens 184 hk og 240 Nm.

Den nye Mini kan også fås med en tresylindret dieselmotor på 1,5 liter, som gir 116 hk og 270 Nm. Alle motorene kan bestilles med automatgir, og start/stopp-system er standard.

Til forskjell fra dagens bil får Mini flere moderne sikkerhetssystemer, som autobrems og et aktivt panser som skal minimere faren for skader ved fotgjengersammenstøt.

Den nye Mini kommer i salg til våren.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!