At nye Range Rover ville bli en suksess visste vi, men nesten alle modellene fra Jaguar og Land Rover har økt salget. Hvis alt fortsetter slik kan 2013 bli rekordåret da konsernet solgte over 400.000 biler.

I starten av 2008 solgte Ford sine britiske dattermerker Jaguar og Land Rover til indiske Tata Motors. De foreldede modellene var ingen suksess, og senere samme år slo bankkrisen til.

Men britene bet tennene sammen og utviklet mange nye produkter. At de hadde gode idéer ble klart på bilutstillingen i Detroit i 2008, der Land Rover viste frem LRX Concept. Den ble senere virkelighet under navnet Range Rover Evoque, som kom i produksjon i 2011.

Evoque har blitt en stor salgssuksess over hele verden, og våren 2012 gikk fabrikken over til tre skift for å kunne dekke etterspørselen.

Den nye generasjonen av Range Rover og Range Rover Sport har også blitt møtt av et sultent marked, og også for disse modellene går produksjonen for fullt.

Jaguar har også skapt et bredere sortiment, og nylig kom sportsbilen F-Type Roadster. Den blir nå solgt i en takt av 1000 biler per måned. Alle Jaguar-modeller selger bra, unntatt den eldre XK-serien.

I de tre månedene fra juli til september økte Jaguar salget med 42 prosent, mens Land Rover økte med 18 prosent.

Det meste peker nå mot at Jaguar og Land Rover vil passere 400.000 solgte biler i år.

Fordi både Jaguar og Land Rover selger dyre bilmodeller med mye ekstrautstyr, er det mye å tjene på hver solgte bil. Firmaet kunne vise til en gevinst på 668 millioner pund (6,6 milliarder kroner) for juli-september, og det er nesten 18 prosent av omsetningen. Dermed er Jaguar Land Rover verdens mest lønnsomme bilprodusent akkurat nå.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!