Volvo XC90 har vært klar for pensjonisttilværelsen i noen år allerede, for den ble lansert i 2002. Den er dermed snart dobbelt så gammel som de fleste bilmodeller er når de får avløsning. Men en ny XC90 er ikke ventet før neste år.

Likevel har amerikanske IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) nylig kollisjonstestet den gamle bilen. Resultatet er oppsiktsvekkende nok for en ny bil, men ekstra imponerende for en så gammel bil som XC90:

Den fikk toppkarakter, med utmerkelsen Top Safety Pick+.

IIHS gjennomførte testen etter den nyeste og tøffeste metoden, som blant annet innebærer at bilen sendes mot en liten barriere, en såkalt offsetkollisjon. Dermed må en mindre del av fronten oppta hele kraften fra sammenstøtet. Dette skjer i 64,4 km/t, en ganske høy fart.

Ifølge IIHS tilsvarer den nye testnormen med en mindre del av fronten omtrent 25 prosent av de ca. 10.000 frontkollisjonene med dødelig utgang som inntreffer hvert år i USA.
En stor del av kollisjonskreftene treffer forhjulet, som trykkes bakover og kan trenge inn i kupéen like ved bena til føreren og passasjeren.

Testmetoden er tøff, men betraktes som høyst relevant for å få ned antallet døde i ulykker.

Sist høst gjennomførte IIHS sin første runde med kræsjtester, der det ble brukt nettopp en slik offsetkollisjon mot en barriere som bare dekker 25 prosent av fronten. Elleve premiummodeller ble testet, og dårligst karakter (Poor) fikk Audi A4, Mercedes C-klasse, Lexus ES350 og Lexus IS 250/350. På Audi A4 åpnet døren seg, mens VW Passat mistet døren helt. Best karakter (Good) fikk bare Acura TL og Volvo S60.

Men da IIHS nylig testet XC90 etter samme metode, ble det konstatert at denne typen sammenstøt gikk utmerket. Det var liten risiko for personskader, selv ved sterke kollisjonskrefter, og sidekollisjonsputene ble utløst slik de skulle. Hele kupéen var stort sett intakt.

IIHS var spesielt imponert over at XC90 har sett lik ut i alle år, men likevel håndterte 25 prosent offsetkollisjonen elegant. Det har mange andre bilmodeller ikke klart uten å bli sterkt modifisert.

Dermed ble sikkerhetskarakteren til XC90 den beste som IIHS kan dele ut, altså Top Safety Pick+.

- Den neste XC90, som kommer i 2014, vil ha enda bedre sikkerhetsutstyr. Vi har som mål at ingen skal bli drept eller skadet i en ny Volvo fra 2020, sier Thomas Broberg hos Volvo i en pressemelding.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!