Hva om Saabs økonomiske problemer hadde latt seg ordne opp i, og firmaet hadde sluppet konkursen den 19. desember 2011? Da hadde Saab i dag vært klare med den nye generasjonen av Saab 9-3, og deretter hadde den svenske produsenten trolig hatt betydelig bedre økonomi.

Saabs egenutviklede plattform, Phoenix, var fleksibel, og den var tenkt å skulle brukes til flere bilmodeller, som 9-3 kombi, 9-3X og 9-3 Cabriolet. Også en mindre modell, Saab 9-1, sto på ønskelisten. Jason Castriota var også veldig interessert i å skape en Saab Sonett. Men konseptbilen Saab Phoenix, som ble vist i 2011, var den eneste som ble virkelighet.

Hvordan disse bilene kunne ha sett ut kan vi nå betrakte i en artikkel via amerikanske Road & Track. Alle tre Saab-modeller ville kunne bli utstyrt med elektrisk bakaksel, den som ble utviklet av e-AAM i Trollhättan.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!