Nå er endelig bildene av BMW 2-serie Coupé offisielle. For første gang får BMW en 2-serie i programmet. Det dreier seg om coupéversjonen av 1-serien, som logisk nok bytter navn til 2-serien, på samme måte som resten av coupémodellene også har partall først i navnet.

Se film av bilen her.

De siste årene har ryktene om forhjulsdrevne BMW-er florert, men 2-serien har fortsatt bakhjulsdrift.

Nykommeren er 7,2 cm lenger, 2,4 cm bredere og 7 mm lavere enn forgjengeren, 1-serie Coupé.

Takket være litt lenger akselavstand kan BMW 2-serie by på bedre plass innvendig. Bagasjerommet er på 390 liter. For øvrig kjenner vi interiøret igjen fra 1-serien.

Den nye 2-serien skal ifølge BMW være morsommere å kjøre enn 1-serien, blant annet på grunn av bredere sporvidde.

2-seriekjøpere skal kunne velge mellom fem motorer: 220i med 184 hk, 218d med 143 hk, 220d med 184 hk, 225d med 218 hk og toppmodellen 235i med 326 hk.

Den sistnevnte får også et unikt M-chassis, M Sport-bremser, elektronisk styrt diffbrems og en del aerodynamiske oppdateringer. Den får muligens også firehjulstrekk som ekstrautstyr.

Driving Experience Control er standard på alle BMW 2-seriebiler, og det innebærer at man kan velge egenskaper i tre eller fire moduser, avhengig av utstyr. Comfort, Sport og Eco Pro er på plass i alle 2-seriebiler. Men de mest sportslige utgavene får også Sport+.

Ved å velge et av disse trinnene forandrer man programmeringen av gassrespons, girprogram, servostyring, støtdempere og så videre. Eco Pro skal legge til rette for særlig økonomisk kjøring, og her brukes blant annet seilingsfunksjonen i girkassen til fulle. Det innebærer at motoren settes i fri så snart føreren løfter gasspedalen i hastigheter mellom 50 og 160 km/t.

BMW 2-serie dukker opp på bilutstillingen i Detroit i januar, og skal komme i salg i mars. Senere kommer det også en kabriolet.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!