VW fikk til en skikkelig fulltreffer med bybilen Up. Den vant overlegent da vi testet den mot tre andre småbiler, og ved lanseringen var det klart at Volkswagen planla flere variasjoner over Up-temaet.

Derfor kommer nå Cross Up. VW har allerede flere Cross-modeller, som Polo og Caddy, og Up får samme behandling: høyere bakkeklaring og plastpaneler på sidene. Men noen firehjulsdrift er det ikke tale om.

VW Cross Up er 15 mm høyere enn en vanlig Up. Det gjør ikke bilen til noen terrengmester, men det blir lettere å sette seg inn.

Plassen er fantastisk god, og Cross Up gir virkelig ikke småbilfølelse, til tross for de kompakte ytre målene.

Utstyret er det samme som i High UP, noe som blant annet betyr autobrems, navigasjon, lakkert dashbord og skinnkledd ratt. Objektivt er bilen knapt noe bedre enn en vanlig Up, men kanskje føles den litt tøffere i byjungelen.

Prisen er omtrent 9000 høyere enn en High Up, noe som er ganske dyrt for 15 mm større bakkeklaring.
High Up er fortsatt det morsomme valget, men kanskje Cross Up er best hvis naboen har en vanlig Up?


Tekst: Michael Harnischfeger/auto motor und sport


Motor og girkasse: R3, 75 hk ved 6200 o/min, 95 Nm ved 3000 o/min, femtrinns manuell girkasse.

Mål og vekt: Lengde/bredde/høyde: 3563/1649/1516 mm, akselavstand 2420 mm, egenvekt 996 kg.

Ytelser: 0-100 km/t: 14,2 sek, toppfart 167 km/t, forbruk 0,47 liter/mil.

Pris: 173 900 kroner
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!