De første skikkelige elbilene kom for noen få år siden. Det var ombygde bybiler opprinnelig laget for Tokyos tette trafikk. Men de ble populære, for bilene hadde god rekkevidde, plass til fire og et bagasjerom som var så stort at man fikk med seg handleposene.

Siden da har Nissan Leaf kommet på markedet - og nå kommer også e-Golf. Bilen er ingen stor overraskelse, for tidligere har Volkswagen vist frem en rullende prototype av Golf Blue-e-motion - som også var en eldrevet Golf. Med 115 hestekrefter, 270 newtometer i dreiemoment og en rekkevidde på opptil 17 mil er det en elbil med reale ytelser vi snakker om. Blant annet klarer den akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 11,8 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset på 135 kilometer i timen.

Batteripakken er av Lithium-Ion, og er plassert under baksetet. Dermed skal e-Golf ha omtrent samme bagasjeromsvolum som en vanlig Golf - men vekten øker med hele 250 kilo, sammenliknet med en Golf med forbrenningsmotor.

Selv om Norge er et av landene i Europe hvor salget av elbiler er størst, kan ikke en elbil helt erstatte en bil med konvensjonell forbrenningsmotor.

- For mange vil en elbil være en bil nummer to. Om du bare skal bruke elbilen lokalt, er det ingen grunn til å vente, da kan du fint kjøpe en elbil i dag. Gjennomsnittlig kjørelengde per dag er nemlig innenfor hva en elbil klarer for de fleste, men om du skal kjøre mer enn syv til åtte mil hver dag om vinteren må du ha tilgang til en ladestasjon - og det beste er da å ha tilgang på en hurtiglader, sier Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.

Han er heller ikke så bekymret for at teknologiutviklingen skal løpe fra dagens elbiler.

- Det vil alltid være en teknologiutvikling. Den største utviklingen ser vi nå på ladesiden, hvor bilene vil kunne lades raskere enn hva vi har vært vant til. Hittil har ladingen skjedd over husholdningskontakten, mens utviklingen nå gjør at man kan lade raskere over dedikert ladeutstyr hjemme og ved hjelp av hurtigladere, sier Sletvold.

LeasePlan, som er ett av Norges største biladministrasjonsselskaper, advarer likevel privatpersoner mot å tro at verdien på elbiler ikke vil påvirkes av den teknologiske utviklingen.

- Verdifallet på elbiler er høyere enn på biler med fossile drivstoffer. Det er to årsaker til det. Den ene er at importørene setter ned prisene på elbiler, det andre er at teknologiutviklingen går fremover. Dermed ender man opp med billigere og bedre elbiler i fremover. En privatperson som kjøper en slik bil, må dermed regne med at den faller mer i verdi enn hva en konvensjonell bil gjør. Det er likevel et vanskelig regnestykke fordi man også får mye gratis gjennom fordeler når man bruker bilen, sier Markedsdirektør i LeasePlan, Marus Paus.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!