Om bare noen uker skal Porsches kompakte SUV med den artige navnet Macan presenteres. Ryktene om en baby-Cayenne har florert i flere år, men nå vet vi at nykomlingen skal vises frem senere i år.

Cayenne er den Porschen som har solgt best i hele firmaets historie, og bidrar med enorme inntekter til Weissach. Derfor er det ikke rart at Porsche fortsetter sin SUV-satsing. Porsche Macan blir en direkte konkurrent til Range Rover Evoque og BMW X3.

Den nye Macan er til forveksling lik storesøster Cayenne. Proporsjonene med det lange panseret gjør det vanskelig å avkjøre om det var en Macan eller en Cayenne som kjørte forbi. Men teknisk er forskjellene større.

Macan er basert på VW-konsernets MLB-plattform, som også ligger til grunn for VW Touareg og Audi Q5.

Tre motorer er tilgjengelige ved lanseringen. Macan Turbo får en V6-er med turbo og direkte innsprøyting, noe som resulterer i 400 hk. Det er like mye som den gamle V8-motoren på 4,8 liter som satt i Cayenne S, men den hadde ikke turbo. Dreiemomentet i Macan Turbo blir 550 Nm.

I tillegg til Turbo-modellen vil det bli to andre motorer tilgjengelig også: En bensinmotor på 340 hk i Macan S og en diesel-V6 med 260 hk i Macan S Diesel. Senere kommer det også flere firesylindrede versjoner, og det blir første gang siden Porsche 968 fra 90-tallet.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!