Klimaforandring og downsizing er ikke noe stort tema i USA, og derfor er den fjerde generasjonen av Cadillac Escalade akkurat det vi ventet - stor, luksuriøs og firkantet.

EcoTec-motoren, en V8-er på 6,2 liter, skal være både sterkere og gjerrigere enn før, men de nøyaktige forbrukstallene må vi vente på. Denne motoren er foreløpig det eneste alternativet som er nevnt, og den skal gi 426 hk og 624 Nm.

Konstruksjonen av Escalade er velkjent, og rammen er stort sett den samme som danner grunnlaget for de nylig presenterte modellene Chevrolet Tahoe/Suburban og GMC Yukon. Designmessig er Escalade like firkantet som andre Cadillacer, og lyktene består nå kun av lysdioder.



Cadillac Escalade skal settes i produksjon i Arlington neste vår, og salgsstarten blir årsmodell 2015. Innvendig er det plass til åtte personer, og det er her vi finner det største løftet i denne nye generasjonen av Escalade. Kvaliteten ser ut til å ha blitt klart bedre, med mer moderne instrumenter og en stor trykkskjerm.

Sekstrinns automatkasse er standard, og Escalade skal tilbys med enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Noen hybridmodell er ikke nevnt.

Som alt annet med Escalade er også felgene store. De begynner på

I tillegg til den "vanlige" Escalade tilbyr Cadillac også modellen Escalade ESV, som har 355 mm lenger akselavstand og er ganske nøyaktig en halv meter lenger.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!