Den nye innstegsmodellen hos Rolls-Royce, Ghost, er selvsagt langt fra billig. Men fordi mye av teknikken kommer fra BMW 7-serie, blir den likevel betydelig billigere enn storesøster Phantom.

Nå har det også kommet en coupéversjon basert på Ghost. Den nye Wraith kan være den første Rolls-Royce som er laget for å bli kjørt, ikke bare transporteres med.

Alle de klassiske RR-egenhetene er på plass, som de bakhengslede dørene, et langt panser og selvsagt et interiør som slår alt annet på markedet. Håndverkfølelsen blandes med stil og prakt som intet annet sted.

Som om ikke det skulle være nok har Rolls-Royce Wraith den sterkeste motoren merket noen gang har tilbudt: en V12-er med dobbelturbo og 632 hk. Tiden da Rolls ikke avslørte effekten, men bare sa at bilen hadde "tilstrekkelig" med krefter, er altså forbi.

Tro det eller ei, men denne 2,3 tonn tunge coupéen tar seg til 100 km/t på 4,6 sekunder. Dreiemomentet på 800 Nm er tilgjengelig allerede fra 1500 o/min, og Wraith har dessuten den trivelige åttetrinns automatkassen fra ZF. Den passer perfekt til motorkarakteren og tilpasser seg også etter svinger og høydeforskjeller, ved hjelp av navigasjonssystemet.

Selv om Wraith er mer førerfokusert enn noen annen Rolls, krenger den likevel friskt i svinger. Og bremsene er helt ferdige etter noen runder rundt Goodwood-banen. Men bilen kommer helt til sin rett på langtur gjennom et høstblekt Europa.

Det koster å ankomme med stil, men denne bilen er et kupp sammenlignet med den større Rolls-Royce Drophead Coupé, og bare de myke, dype og flotte gulvteppene er verd halvparten av prisen på rundt fire millioner kroner.

Tekst: Heinrich Lingner/auto motor und sport
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!