Få og gamle modeller har skylden.

Volvo sliter med å få avsetning for personbiler på det viktige USA-markedet, og i september falt salget med hele 16 prosent.

Volvo hadde inntil nylig seks modeller i salg i USA, og to av dem står på listen over de mest tungsolgte bilene på det amerikanske markedet. Det gjelder den kompakte C30 og den store XC90. Begge står i gjennomsnitt langt over 100 dager hos forhandlerne før de blir solgt, mens gjennomsnittet for alle bilene på markedet er 62 dager. C30 er nå ikke lenger i produksjon, mens den foreldede XC90 får avløsning neste år.

Det svenske merket solgte for ti år siden 130.000 biler i USA, mens det i fjor ble solgt 68.000 Volvo-biler på det amerikanske markedet. 2013 blir trolig ikke bedre.

Noe av grunnen til de lave tallene er det begrensede modellutvalget, sier kilder hos Volvo. Til vinteren skal det styrkes med stasjonsvogna V60, selv om amerikanerne historisk sett ikke kjøper særlig mange stasjonsvogner.

For å blåse nytt liv i USA-salget har Volvo sendt en ny salgssjef over dammen. Den svenske salgsdirektøren Anders Gustafsson skal i løpet av tre måneder snu skuta og skape en arbeidsgruppe som skal få fart på salget.

- Det er et prioritert oppdrag å styrke salget i USA, har Volvos administrerende direktør Håkan Samuelsson sagt ved flere anledninger.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!