Den nye senketunnelen mellom danske Rødby og tyske Puttgarten er under planlegging, og skal brukes av både biler og tog. Den vil korte ned reisetiden til ti minutter, sammenlignet med dagens reisetid på 45 minutter med ferge pluss venting. Tunnelen skal forbinde den danske øya Lolland med den tyske øya Fehmarn.

Tunnelen blir 17,6 kilometer lang, og ifølge det svenske tidsskriftet Ny Teknik blir den dermed verdens lengste senketunnel for biler og tog.

Tunnelen skal stå ferdig i slutten av år 2021, og kostnaden er beregnet til 5,1 milliarder euro. Byggingen skal påbegynnes i 2015.

Sikkerheten i tunnelen skal være godt ivaretatt, og blant annet skal et sprinklersystem hindre eventuelle branner fra å spre seg. Samtidig skal store vifter blåse røyken ut. Betongen tåler en varme på 1350 grader.

For å holde bilføreren våkne på veien gjennom den lange tunnelen er den utstyrt med et belysningssystem med ulike farger. Den er delt inn i tre deler med henholdsvis grønn, gul og blå belysning.

Et sikkerhetssystem advarer bilførere med meldinger på store skjermer, og et automatisk overvåkningssystem senker fartsgrensen ved en ulykke.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!