Hvor rask er egentlig Porsche 918 Spyder? Vi vet allerede at den er svært rask, og Porsches egen racerfører Marc Lieb har fortalt at runden rundt Nürburgring som gikk på 6.57 ble kjørt med en testbil som fortsatt er under utvikling, og at det er potensiale for enda raskere rundetider.

Porsche 918 Spyder har flere motorer. I midten finner vi en 4,6-liters V8-motor som yter 608 hk ved 8700 o/min. Rødmarkeringen starter ved 9100 o/min. Effekten er 132 hk/liter slagvolum, og det er den sterkeste sugemotoren Porsche har laget. Denne bensinmotoren er komplettert med to elektromotorer, en ved hver aksel. Den totale toppeffekten er oppgitt til 886 hk ved 8500 o/min. Dermed er dette den overlegent sterkeste gatebilen Porsche har tilbudt sine kunder noen gang.

Det maksimale dreiemomentet er oppgitt til mellom 915 og 1280 Nm, avhengig av hvilket gir som velges. 918 Spyder har en sjutrinns dobbelclutchgirkasse. Med bare elektrisk drift er bilen forhjulsdrevet, og når V8-eren startes blir Porschen firehjulsdrevet.

Batteripakken i den sportslige hybriden er plassert lavt for å få ned tyngdepunktet. Kraften fra elektromotorene og V8-eren kan kombineres i fem moduser: E-power, Hybrid, Sport Hybrid, Race Hybrid og Hot Lap.

I elbilmodusen E-power brukes kun elektromotoren på forhjulene, og da er rekkevidden maksimalt 32 km. Null til 100 km/t med elektromotor går på sju sekunder, og toppfarten er begrenset til 150 km/t. I Race Hybrid forbedres akselerasjonen til 2,8 sekunder, og toppfarten blir 344 km/t.

Bensinforbruket til denne ladehybriden er målt etter den "snille" EU-syklusen, og da ligger det på mellom 0,33 og 0,3 liter per mil. CO2-utslippet er 79-70 g/km.

Det skal bare lages 918 eksemplarer av 918 Spyder, og prisen begynner på drøyt fem millioner kroner før avgifter. Over 500 av bilene skal være bestilt.

Som ekstrautstyr kan bilen leveres med en såkelt Weissach-pakke, som senker vekten og gir en del aerodynamiske oppgraderinger. Men da må føreren også klare seg uten stereo, klimaanlegg, armlener og dørlommer. Slik utstyrt blir prisen også høyere.

Se filmene her og her.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!