Hvis du vil ha et nytt eksemplar av Aston Martins minimale bybil Cygnet må du være rask. Bilen produseres ikke lenger, og nå er det bare lagerbiler som blir solgt.

Cygnet skulle være et alternativ for alle merkets entusiaster som også ville kjøre Aston til daglig. Cygnet ble presentert i 2009, men teknisk har den svært lite med Aston Martin å gjøre. Cygnet er nemlig en sminket Toyota iQ, om enn med en svært eksklusiv innredning. Og bilen er til en viss grad håndbygget.

Da bilen ble lansert beskrev Aston Martin-sjef Ulrich Bez samarbeidet slik: - Dette prosjektet, som kan sammenlignes med eksklusivt tilbehør til en lystyacht, gir oss mulighet til å bruke Aston Martins designspråk, håndverk og image i et helt nytt segment.

Under panseret sitter det en motor som er omtrent en tredjedel så stor som i de fleste Aston Martin-modeller: en 1,33 liters firesylindret bensinmotor med 100 hk.

Da auto motor og sports redaktør Jan Harry Svendsen prøvekjørte Cygnet i 2011 kunne han konstatere at den var en flott anledning til å kjøpe en ny Aston Martin for under 400 000 krone. Samtidig overrasket den positivt, med et interiør som krevde flere hele kuskinn enn en Vantage. Bare lakkeringsjobben tok 50 timer.

Men det ryktes at Cygnet kan få en etterfølger. Da blir det trolig en modell som deles med Mercedes AMG, som etter alt å dømme skal levere motorer til Aston Martin i fremtiden.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!