Audi og BMW har de mest fornøyde kundene, viser en undersøkelse gjennomført av den tyske trafikkorganisasjonen ADAC.

ADAC Kundenbarometer er en årlig undersøkelse foretatt online, der mer enn 20 000 tyske bileiere svarer på spørsmål om erfaringene rundt sine egne biler.

Ifølge årets undersøkelse er det Audi A6 som har de mest fornøyde eierne, mens BMW er det merket som har mest tilfredse kunder.

Deltagerne i undersøkelsen ble bedt om å vurdere bilenes kvalitet, pris/ytelser og teknikk. De ble også spurt om opplevelsene de har hatt med det enkelte merkes kundeservice.

Nettopp her er de japanske produsentene på fremmarsj, melder ADAC. De gjør det særlig godt når det gjelder kundeservice ved kjøp av ny bil og verkstedbesøk. Ifølge undersøkelsen mener bilkjøperne at Honda, Toyota og Mitsubishi har den beste servicen. Honda, som i fjorårets undersøkelse lå på 12. plass, har ifølge ADAC presset Volvo ned fra førsteplass til en femteplass på listen.

Se video her.

Bilene med de mest fornøyde eierne 2013

De minste bilene
1. VW Up
2. Smart ForTwo
3. Toyota Aygo

Småbiler
1. Mini
2. Audi A1
3. Honda Jazz

Kompaktbiler
1. Audi A3
2. BMW 1-serie
3. VW Golf

Mellomklassebiler
1. Audi A5
2. BMW 3-serie
3. Audi A4

Øvre mellomklasse
1. Audi A6 (får også høyest poengsum uansett klasse)
2. BMW 5-serie
3. Skoda Superb

Høye stasjonsvogner
1. VW Caddy
2. Dacia Logan MCV
3. Skoda Roomster

Fleksibiler
1. Mercedes B-klasse
2. VW Touran
3. VW Sharan

SUV-er
1. BMW X3
2. Audi Q5
3. Mercedes GLK

Kundeservice
1. Honda
2. Toyota
3. Mitsubishi

De beste merkene
1. BMW
2. Audi
3. Honda

Kilde: ADAC
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!