For kort tid siden ble Alfa Romeo Giulia lansert i Norge, en firedørs sedan med bakhjulsdrift. I januar kommer Veloce-versjonen av Giulia. Den har firehjulsdrift og fås med enten en 2,2-liters turbodiesel med 210 hk som yter 470 Nm ved 1750 omdreininger, eller en 2,0-liters turbobensin med 280 hk som produserer 400 Nm ved 2250 omdreininger.

Dieselversjonen vil koste fra 555 900 kroner, mens du må ut med 629 900 for bensinalternativet.

Fjellpass

Men før du bestiller en Giulia Veloce kan det være greit å vite at det fra mars blir mulig å få en Alfa Romeo-SUV, som neppe blir fryktelig mye dyrere enn Veloce. SUV-en heter Stelvio, oppkalt etter det tredje høyeste fjellpasset i Alpene. Stelvo er 468 cm lang, 165 cm høy og 216 cm bred. Den er dermed temmelig nøyaktig like lang som Porsche Macan.

Rosinen i pølsa

Motorutvalget blir det samme som i Giulia. Blant annet 280-hesteren som fås i kombinasjon med åttetrinns girkasse fra ZF. Ifølge tyske Auto Bild blir også Stelvio å få med 2,2-liters dieselmotor med enten 180 eller 210 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Alfa Romeo pris

VELOCE: 4x4-versjonen av Giulia vil koste fra rundt 550 900 kroner med turbodiesel. Foto: Alfa Romeo

Selve rosinen i pølsa er Quadrifoglio-versjonen som har en 2,9-liters V6-bensinmotor fra Ferrari med 510 hk. Understell, motorblokk, girkasse, samt andre komponenter er i aluminium. Drivakselen er laget av karbonfiber.Her får BMW X3, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace, Audi Q5 og sågar Porsche Macan noe å bryne seg på.

Malurt i begeret

EuroNCAP har tildelt Giulia fem av fem mulige i sine sikkerhetstester, noe som lover godt for Stelvio. Malurten i begeret er at den ifølge Auto Bild mangler en del moderne kjøreassistentsystemer, komforttillegg, og siste skrik innen bilteknologi, akkurat som Giulia.

Alfa Romeo Stelvio

STELVIO: SUV-en Alfa Romeo Stelvio er ventet til Norge i mars. Foto: Alfa Romeo

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!