Espen Hilton

ELSKER GENSEREN: - Jeg er sikkert den største norske idioten som elsker disse genserene, sier moteblogger, stylist og TV-profil Espen Hilton. © FOTO:Espen Hilton

Ugly christmas sweater-trenden har vært stor rundt i USA og Storbritannia lenge, og du husker kanskje den ironiske julegensere til Mr. Darcy i Bridget Jones Dagbok fra 2001 med Rudolf og hans røde nese avbildet på brystet?

- Trenden hadde vært litt "av" i noen år, helt til Bridget Jones dukket opp på TV-skjermen i "Bridget Jones' Dagbok" i 2001. Da kom trenden tilbake for full pupp i Storbritannia, sier Espen Hilton, stylist, TV-profil og moteblogger på Espenhilton.com.

Til tross for at svært mange nordmenn koste seg med Bridget Jones på skjermen og lo godt av de stygge genserne, tok ikke trenden særlig av i Norge før julen 2014.

Og nå er den kommet for å bli, skal vi tro ekspertene.

Antimote

- Trenden kan ses på som en del av popkulturen der hipsteren eller normcoreren, lenge har stått sterkt, sier Ida Einarsdottir, moteblogger og redaktør i nettmagasinet Vixen.no.

- Den kan også sies å passe inn i motebildet der både strikk og print lenge har gjort seg gjeldene – denne sesongen inspirert av det bohemske 70-tallet.

Men kanskje aller viktigst - julegenseren er et statement.

- Ikke fordi den er så stygg, men fordi den ikke lenger er ironisk. Den bæres som en slags anti-mote, som ironisk nok er på moten, sier moteredaktøren og legger til:

- Den minner oss på at julen handler om å ha det gøy – i en genser som er som skapt for å dele i sosiale medier, og som dermed må sies å kunne være den perfekte juletrenden.

Hilton tror at sosiale medier er grunnen til at genserne har "tatt helt av" i Norge.

- Sosiale medier har gjort det lettere å vise selvironi. Bilder av genserne florerer på sosiale medier og folk synes det er morsomt.

- Jeg er sikkert den største norske idioten som elsker disse genserene. Hver gang jeg tar de på med så føler jeg at jeg er julenissen. Jeg kjøper ny hvert år. Jeg har faktisk en som er helt crazy med bjeller på, ler han.

Artikkelen fortsetter under bildene.

Julegenser

UGLY CHRISTMAS SWEATER: Også kjendisene har lagt sin elsk på "the ugly christmas sweater". Her sett på Miley Cyrus og Pharrell Williams. © FOTO: Getty Images

Julegenser

JULEGENSERE TIL DAME (f.v.): Only Christmas Strikket Pullover, kr 259,95. Moods of Norway Julemannen/Poppy Red unisexmodell, kr 900. Kappahl, kr 299. Cubus Funny Christmas Sweater, kr 299. Matches Fashion SAVE THE CHILDREN Bella Freud X Kate Moss Sweater, kr 3980.Only Jul Strikket Pullover, kr 259,95. © FOTO: Produsenten

Åsa Formark

TRENDEN I NORGE: - Det var faktisk hele familier som kom for å kjøpe julegensere for å ha på seg på selveste julaften. Vi synes det er veldig hyggelig, sier Åsa Formark, innehaver av vintagebutikken Velouria Vintage i Oslo. © FOTO: Christina Andersen

En stygg genser som har blitt kul

I 2010 ble genseren kåret til sesongens må-ha av den britiske avisen The Daily Mail, og high end-merker som blant annet Burberry, Ralph Lauren og Stella McCartney har hatt julegensere i sine vinterkolleksjoner.

- Julegenseren har blitt en trend hos både internasjonale designere og motehus, high-end og kjedebutikker, for ikke å snakke om superstjerner og trendsettere, sier Einarsdottir.

Kjendiser som Miley Cyrus, Taylor Swift, Austin Mahone og Pharrell Williams har blitt spottet i ugly christmas sweaters.

- Interessen for genserne har tatt helt av. Det er en stygg genser som har blitt kul, sier Hilton.

Raskt utsolgt i storbyene

I Oslo ble både bruktbutikkene og kjedebutikkene raskt utsolgt i fjor. I kjedebutikkene alene ble det solgt over 10.000 gensere på to uker, ifølge NRK.

Butikkene har merket seg etterspørselen og er sikre på at trenden blir like sterk i år.

- Vi var godt fornøyde med fjorårets salg av julegensere. Fenomenet var nytt, men genseren var svært etterspurt, spesielt i byene. Vi gikk tom i byene et par uker før jul, forteller kommunikasjonsrådgiver Julie Bragli Eckhardt i Cubus.

Det var ikke bare i Norge at denne juletrenden våknet til. Cubus forteller at de opplevde en sterk pågang i Sverige, Danmark og Finland. De tror at enda flere vil la seg rive med i år.

- Vi satser på at trenden blir enda sterkere i år og at flere vil ta del i denne morsomme tradisjonen, sier hun.

Også Hennes og Mauritz merket pågangen, men ønsker ikke å spesifisere når de ble utsolgt.

- Vi har sett at julegenserne er satt pris på av våre kunder og vi vil ha dette i vårt sortiment i år også, skriver kommunikasjonsrådgiver Håcan Andersson i en epost.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Julegenser

JULEGENSERE TIL HERRE (f.v.): Topman Jumper cream/Zalando, kr 399. Cubus Funny Christmas Sweater, kr 299 (2). New Look Opp Reindeer Jumper Grey/Zalando, kr 249. Kappahl, kr 199. Cubus Funny Christmas Sweater, kr 299. Gant W. Snowball Lambswool, kr 1695. © FOTO: Produsenten

Hele familien til vintagebutikken

De fleste vintagebutikkene i Oslo er også fulle av stygge julegensere.

- Vi hadde julegensere i butikken allerede for to år siden, men det var helt tydelig at det var i fjor trenden virkelig slo an i Norge, sier Åsa Formark i Velouria Vintage. 

Julegenseren har blitt et må-ha på julefester og familiesammenkomster. For noen har det blitt en tradisjon.

-Det var faktisk hele familier som kom for å kjøpe julegensere for å ha på seg på selveste julaften. Vi synes det er veldig hyggelig, forteller butikkeieren.

Formark tror julegenseren har blitt populær i Norge fordi den gir en følelse av fellesskap, og at den vil bli en ny tradisjon.

- Folk elsker å skape nye tradisjoner. Det går litt sport i det å finne den «styggeste» genseren også. Vi har sett de på TV og ledd av de i mange år. Nå er det Norges tur å ta av med litt crazy julefeiring, sier hun.

Er du interessert i flere oppdateringer fra Klikk Mote? Følg oss på Facebook her!

 

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!