Bli kvitt sinnarynken

- Noen kan få synlig rynke i 20 årene

Derfor oppstår sinnarynken. Og dette gjør du med den.

SINNARYNKE: Er den kommet for å bli? Ja, dessverre. Men du kan forebygge noe selv. FOTO: Jenny Mina Rødahl

SINNARYNKE: Er den kommet for å bli? Ja, dessverre. Men du kan forebygge noe selv. FOTO: Jenny Mina Rødahl

Publisert Oppdatert

Slik oppstår sinnarynken

  • Brukes mye, mimikk
  • Syn, behov for briller
  • Genetikk (arv)

Kilde: Ann-Kristin Stokke, fagsjef i Skintific

Oi, se der. All brunkremen har havnet inn i rynken mellom øyebrynene. Sinnarynken, den du får når du myser, konsentrerer deg - eller rett og slett er litt sint.

- Mange opplever sinnarynken som skjemmende, fordi de får høre at de ser sint og sur ut. For enkelte kan også spenning av denne muskulaturen over lang tid gi plagsom hodepine, sier Ann-Kristin Stokke, fagsjef i Skintific.

- Hvor markert denne blir, avhenger av flere faktorer, men særlig av genetikk, mysing, feil brillestyrke eller manglende bruk av solbriller og UV-stråling, forteller hun.

Den berømte sinnarynken

- Sinnarynken skapes av muskulær sammentrekning av huden i samme retning, over lang tid, som etterhvert utvikler seg til en fast rynke. Denne rynken er en relativt kraftig muskel i ansiktet, sier Marianne Hverven, fagansvarlig og daglig leder for Signaturklinikken og beautyblogg.com.

- Noen kan få en synlig rynke i 20-årene, mens andre tar det lengre tid før rynken setter seg, sier hun.

Erle Haviken Fjeldsaa, dermatologisk-kosmetisk sykepleier ved Aleris i Oslo, forteller at ansiktets mimikk har mye å si for sinnarynken.

- Mange får denne rynken når de for eksempel konsentrerer seg på jobben, eller - som Stokke nevner - myser mot solen. Når du har gjort den samme bevegelsen i mange år, vil sporene etter hvert sette seg permanent i huden i form av rynker, forklarer hun.

De som er mest utsatt, er de med mest ansiktsmimikk, naturlig nok.

- Hvilke muskler som blir mest markante i ditt ansikt, avhenger mye av mimikken din, sier Stokke.

For stram eller for slapp hud

- Ansiktsmuskulaturen vil i større eller mindre grad påvirkes av aldring - inkludert den berømte sinnarynken - som går vertikalt mellom brynene, forteller Stokke.

Musklene vil sammen med bindevevshinnen enten blir for slapp eller for stram.

- Du kan sammenlikne effekten med en genser. Når den er ny passer den perfekt, men etter lengre tid med vask og bruk, så vil enkelte deler blir for stramme og andre deler henge for slapt, illustrerer hun.

Legg merke til ansiktsbevegelsene dine

Dessverre er rynkene kommet for å bli. Men du kan gjøre litt selv for å minske de.

Fire utløsende faktorer

  • Genetikk: Dersom din mor eller far tidlig fikk sinnarynke, så vil du sannsynligvis være disponert for det samme gjennom arv.
  • Mysing: Om du opplever å måtte myse mye for å se ordentlig, eller er slurvete med å bruke solbriller.
  • UV-stråler: Overdreven soling vil selvsagt også ramme dette området og vises i form av linjer og rynker.
  • Røyk: Her vil de mest markerte rynkene kommer rundt munnen, men på grunn av at røyking gir dårlig sirkulasjon, mye giftstoffer i vevet inkludert frie radiakaler, samt mimikk når man røyker, så vil også sinnerynken blir mer framtredende hos disse.

Kilde: Ann-Kristin Stokke, fagsjef i Skintific

- For å forebygge rynker, må du unngå å gjøre bevegelsene som forårsaker linjene, sier Fjeldsaa.

Med andre ord må du bli mer obs på bevegelsesmønsteret ditt.

- Vær oppmerksom på hva du gjør med ansiktet i løpet av dagen. Har du som uvane å rynke sinnarynken eller pannen når du konsentrerer deg eller er bekymret? Bli bevisst på når og hvor ofte du rynker og prøv bevisst å dempe muskelaktiviteten, råder Hverven.

Da kan du unngå konstant «brett» i huden.

Dette betyr ikke at du skal slutte å le og smile. Latter forlenger livet, understreker Hverven.

- Solbriller er lurt når det er sterkt lys ute for å unngå mysing, for eksempel, legger Fjeldsaa til.

Botox-time?

Behandling med botox kan også forebygge at rynkene setter seg permanent i huden.

- For å fjerne rynken helt, må det botox eller restylane til, understreker Fjeldsaa.

Stokke bekrefter dette.

- Selv om botox er den mest kjente «quickfix» for sinnarynken, så finnes det også flere andre effektive alternativer som ikke krever sprøyter. Behandlinger med mikrostrøm vil glatte ut den stramme muskulaturen som forårsaker sinnarynken og kjemiske peelinger, er effektivt for både å glatte ut rynker og gi en bedre hudstruktur. I tillegg vil daglig bruk av produkter med dokumentere ingredienser som retinol, peptider og syrer, også redusere rynker og glatte ut linjer, sier Stokke.

Botox er til hjelp både ved å «kontrollere» sinnarynken, men også fordi de ønsker å bli kvitt kraftige muskelspenninger som ofte fører til hodepine, lysskyhet og dårlig syn.

Massasje mot rynker

Stokke forteller at du også kan bruke massasje for å minimere sinnarynken.

Hudpleie mot sinnarynken

  • Se etter ingredienser som retinol, peptider, syrer (melkesyre, salisylsyre) og UV-filtre.
  • Enkelte produsenter bruker også peptider som sies å ha botox-liknende effekt på muskelnervene. Påstander om at disse virker muskelavslappende eller delvis lammende på muskelen er ikke dokumentert.

Kilde: Ann-Kristin Stokke, fagsjef i Skintific

- Ved hjelp av massasje, kan du glatte ut og stramme opp ansiktsmuskulaturen.

Med spesifikke massasjeteknikker er er det mulig å redusere spenninger og forlenge muskulatur og stimulere området rundt sinnarynken, i tillegg til å gi et synlig løft og stimulerer regenerering av vevet.

- Dette kan forsterkes gjennom å bruke produkter, særlig serum eller oljer som understøtter denne effekten, sier Stokke.

På YouTube kan du søke deg frem til massasjeteknikker du selv kan gjennomføre hjemme med en ansiktsolje.

Seks smarte tips

Ja, så får du kanskje rynker. Det får vi alle. Men før du får sprøyter satt både her og der, kan du gjøre en god del for å minske og forsyve rynkene dine.

Riktig hudpleierutine:

- Effektive og riktige produkter til din hud vil gi en jevnere og klarere hudstruktur og en mindre markert sinnarynke. 

- Det inkluder grundig dobbelrens morgen og kveld.

- Høy UV-beskyttelse, minimum solfaktor 30.

Kosthold og livsstil:

- Forsiktig med solen og unngå røyk!

- Vær forsiktig med alkohol og fet mat, særlig sent på kvelden. Punktet mellom brynene kalles også for «the wine and dine area».

- Få nok søvn. Sover du for lite? På natten produserer huden dobbelt så mye hudfornyende kollagen som om dagen!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning