Instagirls

Det er duket for en ny generasjon modeller

Vet du hva en «Instagirl» er?

INSTAGIRL: Kendall Jenner og Cara Delevingne er begge eksempler på den nye modellgenerasjonen, eller motefenomenet, «Instagirl».
INSTAGIRL: Kendall Jenner og Cara Delevingne er begge eksempler på den nye modellgenerasjonen, eller motefenomenet, «Instagirl». Foto: FOTO: Stella Pictures
Sist oppdatert

Hva er en Instagirl?

Heidi Sperre-Flesland, digitaldirektør i reklamebyrået MK, definerer en Instagirl som:

- Unge jenter som blir kjent på Instagram, eksempelvis som fashionistaer og modeller. Instagirls har skjønt mekanismene i kanalen, og lykkes fordi de har noe spesielt, er kreative og gode nettverksbyggere.  De har ofte en tydelig strategi, og er flinke til å bygge sin egen merkevare, der Instagram ofte er en av flere plattformer i «økosystem» de har laget på sosiale medier.

Vogue.com og Wikipedia skriver følgende:

- Joan Smalls, Cara Delevingne, Karlie Kloss, Arizona Muse, Edie Campbell, Imaan Hammam, Fei Fei Sun, Vanessa Axente og Andreea Diaconu har offisielt fått navnet «The Instagirls». De bruker Instagram for å bygge seg selv som merkevare, og er denne generasjonens versjon av supermodellene. I ettertid har også navn som Kendall Jenner og Gigi Hadid, blitt omtalt som medlemmer av dette Instagirl-fenomenet.

SEPTEMBERUTGAVEN: Uttrykket «Instagirl» ble blant annet brukt av amerikanske Vogue for å omtale modellene på  coveret til fjorårets septemberutgave. Fra venstre: Joan Smalls, Cara Delevingne og Karlie Kloss.
SEPTEMBERUTGAVEN: Uttrykket «Instagirl» ble blant annet brukt av amerikanske Vogue for å omtale modellene på coveret til fjorårets septemberutgave. Fra venstre: Joan Smalls, Cara Delevingne og Karlie Kloss. Foto: FOTO: Stella Pictures

Instagirls. Instagram-stjerner. It-jentene på sosiale medier.

Kjært barn har mange navn, og denne gangen er det noen av dagens aller største modellnavn som omtales.

En Instagirl er, ifølge Vogue, den nye generasjonen modeller, som bygger sine karrierer og lander store kampanjer (i hvert fall en del av dem) som følge av deres massive fanskare på sosiale medier.

Easy come, easy go?

Uttrykket fikk for alvor sitt fotfeste i 2014, da amerikanske Vogue valgte å plassere tre av disse Instagirlsene på coveret av deres ikoniske septemberutgave med Cara Delevingne, Joan Smalls og Karlie Kloss.

- Instagirls er den nye generasjonen.... av oss, har Kloss uttalt til Daily Mail.

Sist ut til å kommentere uttrykket var Naomi Campbell under det amerikanske talk-showet «The Meredith Vieira Show».

- Jeg føler at min generasjon med kvinner, som Cindy Crawford, Linda Evangelista, Christy Turlington og Claudia Schiffer, måtte jobbe hardt for å komme dit vi er i dag og for å få til det vi har fått til. Og så kommer det så lett til disse jentene. Easy come, easy go, er det noe som heter, sa Campbell.

Et nytt motefenomen

Marianne Hanson i det norske modellagenturet Team Models mener definitivt at det har skjedd et skifte i modellbransjen, men at det heller kan kalles et motefenomen snarer enn en ny modell-epoke.

- Instagram har blitt en viktig del av bransjen vår, kanskje spesielt i USA. Det å kunne dele bildet sitt, enten som magasin, modellbyrå, designer, scout eller modell, er jo en genial måte å markedsføre seg selv på, sier Hanson og fortsetter:

- For oss modellbyråer har det også blitt et nytt sted å finne nye modeller.

Hun trekker blant annet frem Models.com, en av verdens mest innflytelsesrike nyhetsnettsider i motebransjen, som et aktuelt eksempel på Instagirl-uttrykket.

- Der finner du en fane kalt «social». Trykker du deg inn på den, får du en toppliste, enten gutter eller jentene, over navnene som har flest følgere, både på Instagram, Twitter og Facebook.

En ekte Instagirl

Øverst på denne listen troner 19 år gamle Kendall Jenner, realitystjerne, halvsøster til Kim Kardashian, modell og ifølge Karl Lagerfeld «The girl of the moment», med i overkant av 20,1 millioner følgere (som hun bikket forrige uke) – bare på Instagram.

Totalt har hun over 37 millioner følgere på sosiale medier.

Jenner har spankulerte nedover utallige catwalker for motehus og designere som Oscar de la Renta, Chanel, Givenchy, Sonia Rykiel, Balmain, Marc Jacobs og Wera Vang, for å nevne noen.

Hun har også prydet drøssevis av magasincover, som Allure Magazine, LOVE Magazine, Teen Vogue og Dazed & Confused, og blir av Wikipedia omtalt som «et viktig medlem av Instagirl-bevegelsen».

Hanson er enig i at Jenner er et godt eksempel på en Instagirl.

- Nyere jenter som henne, i tillegg til jenter som Cara Delevingne, Gigi Hadid, Miranda Kerr, Adriana Lima og Karlie Kloss, har en form for stjernestatus fremfor modellstatus, sier hun.

Likevel skal det sies at det var mer en en attraktiv Instagram-konto og en gigantisk fanskare som satte Kendall på motekartet.

- Kendall var vel allerede en kjendis før hun ble modell og motebransjen la sin elsk på henne. I tillegg til å være vakker, har hun jo faktisk riktig høyde og mål. Hun er også signet med noen av de beste agenturene i verden, som The Society NY og Elite Paris og London, sier Hanson.

TOPPLISTEN: På Models.com, en av verdens mest innflytelsesrike nyhetsnettsider i motebransjen, finner du en oversikt over hvilke modeller som har flest følgere på sosiale medier. Øverst på listen over kvinnelige modeller troner 19 år gamle Kendall Jenner, med over 37 millioner følgere, fra Instagram, Twitter og Facebook.
TOPPLISTEN: På Models.com, en av verdens mest innflytelsesrike nyhetsnettsider i motebransjen, finner du en oversikt over hvilke modeller som har flest følgere på sosiale medier. Øverst på listen over kvinnelige modeller troner 19 år gamle Kendall Jenner, med over 37 millioner følgere, fra Instagram, Twitter og Facebook. Foto: FOTO: Screenshot Models.com

Viktig del av populærkulturen

Ifølge trendekspert Ståle Økland kommer fenomenet Instagirls som en naturlig del av sosiale medier-bruken vår.

- Du kan kalle det en demokratisering av oppmerksomhet. Det begynte med at folk la ut bilder av seg selv og fikk feedback. Etter hvert så noen folk mulighet til å gjøre business av det på samme måte som bloggerne. Så oppdager andre dette, og resultatet blir inflasjon, sier Økland og fortsetter:

- Noen står igjen. Disse få blir helter og populære modeller. Mer enn 99 prosent blir det ikke.

Heidi Sperre-Flesland, digital direktør i reklamebyrået MK Norway, mener sosiale medier er en viktig del av populærkulturen, og at Instagirlsene har verdi for motebransjen som opinionsledere.

- Noen blir stjerner fordi de mestrer sosiale medier spesielt bra, både toppbloggere og Instagirlsene er eksempler på det. Andre som er kjente fra før, kan bli enda større stjerner dersom de bruker sosiale medier riktig. Hollywood-datter @gigihadid og vår egen @hannelim er eksempler på sistnevnte.

Supermodellen vil fortsatt bestå

Når det kommer til supermodellenes eksistens, mener Hanson at disse definitivt vil ha en plass i moteverdenen også i fremtiden, til tross for at Instagirlsene har inntatt modellscenen.

- De såkalte «supermodellene» lever enda, men de som går under dette navnet, er fortsatt de samme som bar tittelen på 90-tallet. Cindy Crawford, Christy Turlington, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Kate Moss, Stephanie, og flere andre. De fleste av disse jobber jo fortsatt, sier Hanson.

Økland sier seg enig:

- Den kvinnelige supermodellen er fortsatt noe mange jenter drømmer om å bli, og mange menn drømmer om å date. Slik har det vært i alle tider, men i litt i ulike former, sier Økland.

Hanson understreker likevel at «the girl next door», som populære bloggere og kjendiser, tar mange av jobbene fra modellene.

- Alt fra covere og editorials i blader til større kampanjer, sier hun.

IT-JENTENE PÅ SOSIALE MEDIER: Til venstre: Hollywood-datter Gigi Hadid. I midten: Miranda Kerr. Til høyre: Cara Delevingne.
IT-JENTENE PÅ SOSIALE MEDIER: Til venstre: Hollywood-datter Gigi Hadid. I midten: Miranda Kerr. Til høyre: Cara Delevingne. Foto: FOTO: Stella Pictures

- Et søk på Instagram er nok

Økland synes det er vanskelig å si om «the girl next door» er i ferd med å bli en økende trend i bransjen.

- Det har jo vært en del fokus på denne «normcore»-trenden den siste tiden, der målet er å bruke mest mulig «normale» klær for på den måten å (ironisk nok) skille seg ut fra alle de som stasher seg opp. Men slike motetrender går over, og det ligger mye bevissthet rundt det å se mest mulig tilfeldig eller «normal» ut også, sier han og fortsetter:

- Det som er mer interessant er nok teknologien her, som øker tilgjengeligheten og tilgangen på mennesker som har lyst å være modeller. Før måtte fotografene nesten spørre folk på gata eller bekjente dersom de ville ha helt vanlige folk som modeller. Nå er et søk på Instgram nok.

Norske Andreas på 11.plass

På Model.coms oversikt over gutta, finner vi norske Andreas Eriksen på en 11.plass, med 397.561 sosiale medier-følgere.

Eriksen har vært i bransjen i tre år, der de siste et og et halvt har vært fulltid.

- Sosiale medier har definitivt en økende betydning for oss, sier Eriksen, og sikter med det til hvordan Models.com, og flere andre aktører i motebransjen, har startet med ranking blant modeller i sosial medier.

- Vi vet at det er flere klienter som har skutt kampanjer bare for sosial medier, og at de bruker modeller med mange følgere for å nå ut til flere folk, og dermed kan få litt ekstra publisitet.

- En selfie gir flere likes

Selv har ikke Eriksen gått aktivt inn for en egen Instagram-strategi, annet enn at han poster ett til to bilder om dagen.

- For min del begynte det å gå litt automatisk etter hvert. Når man begynner å få flere følgere, øker mengden kommentar og likes, og folk tagger venner og lignende, og andre Instagram-kontoer begynner å poste bildene dine. Det sprer seg stadig raskere, sier han og fortsetter:

- Jeg merker at ulike typer bilder gir ulik respons. En selfie gir stort sett flere likes enn et fashion-bilde, men det er viktig å ha litt variasjon.

Et par varsellamper

Sperre-Flesland mener det er viktig å understreke at mulighetene som kommer med sosiale medier også kommer med nye krav og utfordringer.

- Unge jenter i dag er nok kjappe til å forstå og benytte seg av mulighetene som oppstår, men det er også stor konkurranse og mange grenser som blir tøyd, sier Sperre-Flesland.

Hun trekker blant annet frem kropp- og utseendefokus som et eksempel på det.

- Det er nok større enn noernsinne. Mens foreldre vokste opp med hengelås på dagboken, skriver jentene i dag dagbøkene sine på nettet og tar selfies i bøtter og spann. Følgerne blir et slags dommerpanel, og det er ikke alltid like enkelt å forutse og takle, sier Sperre-Flesland og fortsetter:

- Medieviter Marika Lüders mener at vi er midt i et gigantisk psykologisk eksperiment som er i ferd med å vise fram sin første varige effekt på det tradisjonelle skillet mellom det som er offentlig og det som er privat.

Vær bevisst

Sperre-Flesland mener vi ikke bør være så redde og problemorienterte, men heller være bevisste på hva vi holder på med.

- Professor Willy-Tore Mørch ved Universitetet i Tromsø, som er spesialist på barn og unges psykiske helse, forklarer at spenningen knyttet til dialogene i sosiale medier kan for mange sammenlignes med spillavhengighet. Vi må sjekke telefonen hele tiden, og vi trigges av «likes» og antall følgere. Jeg tror også at det er viktigere enn før å være synlige, men vit at du setter avtrykk etter deg.

Økland er enig:

- Mange tror at Instagram og Facebook er gratis, men det er det jo ikke. Du betaler med din egen identitet. Det er informasjonen om hver og en av oss som gjør Facebook-eierne rike.

SUPERMODELLENE: Generasjonen med supermodeller fra 90-tallet. Fra venstre: Naomi Campbell og Christy Turlington. Øverst i midten: Cindy Crawford. Nederst i midten: Claudia Schiffer. Til venstre: Kate Moss.
SUPERMODELLENE: Generasjonen med supermodeller fra 90-tallet. Fra venstre: Naomi Campbell og Christy Turlington. Øverst i midten: Cindy Crawford. Nederst i midten: Claudia Schiffer. Til venstre: Kate Moss. Foto: FOTO: Stella Pictures

Denne saken ble første gang publisert 28/02 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også