Underskriftskampanje: Lei av å bli lurt

Den «perfekte» kroppen

Se video: Dora Thorhallsdottir viser sin «normale kropp» i kampen mot retusjert reklame.

LEI AV Å BLI LURT: Nå vil Dora Thorhallsdottir at all retusjert reklame skal merkes.
LEI AV Å BLI LURT: Nå vil Dora Thorhallsdottir at all retusjert reklame skal merkes. Foto: Foto: Sanitetskvinnene
Sist oppdatert

Den perfekte kroppen. Er du lei av temaet? Me too.

Jeg tror de fleste er møkklei at vi hele tiden snakker om at skjønnhetsidealet er helt sykt, at unge jenter har et utseende-press uten sidestykke og at konsekvensene av å sammenligne seg med en dukke som er laget på en Mac, gjør at de aller fleste har et skrudd forhold til hvordan de helst bør se ut.  Kanskje på tide å GJØRE noe med dette?

Hver dag får vi henne i fleisen. Den «perfekte», halvnakne kvinnekroppen som reklamerer for alt mellom vesker til spylevæske. Hun har ingen tegn på et levd liv og kroppen er mistenkelig lik Barbie. Det vil si, en kropp som ikke eksisterer i virkeligheten.

Hva gjør det med oss? MASSE! 86% av kvinner i Norge gruer seg til bikinisesongen* ÅTTISEKS PROSENT!!! Det er jo helt tragisk.

Helt tragisk at så mange av oss ser den falske kroppen i reklamen daglig, som vi ubevisst sammenligner oss med og taper. Hver dag. Mange ganger om dagen. Hva med å slå oss sammen og si: Dette gidder vi ikke mer.

For det er fullt mulig å gjøre noe med det. Og det skjer fra og med idag. I dag starter nemlig en kampanje som heter «Lei av å bli lurt». Det er Norske Kvinners Sanitetsforening som står bak, og den består av en video der undertegnede stiller med sin høyst ordinære kropp, som vi får se bli retusjert til å ligne på den kroppen vi så ofte ser i reklamen.

Og så, og nå kommer det viktigste av alt: Den avslutter med en oppfordring til å være med på en underskriftskampanje for merking av retusjert reklame.

Kommentaren fortsetter under videoen!

Hvorfor underskriftskampanje?

Fordi vi er så heldige at vi bor i et demokrati. Og da er det faktisk slik at hvis mange nok mener noe om noe, ja, da har vi politikere som er forpliktet til å gjøre noe med saken. Er vi mange nok, blir det faktisk en lov ut av dette!

Kvinner: Bli med og si at dette går ikke lenger. Det holder nå. Vi er lei falske kropper, som ødelegger selvbildet vårt og forholdet til hva som er normalt. Hvor mange kvinner kjenner du som er stolt av kroppen sin? Eller er det slik at nesten alle kvinner du kjenner misliker mange deler av sitt ytre, hvis ikke hele? Men har du egentlig en kropp som er defekt, eller er det du sammenligner deg med fullstendig urealistisk? 

Menn: Dere berøres jo dere også, enten ved å kjenne på presset om å se smashing ut selv, men også hvordan så mange usikre kvinner er en del av hverdagen deres. F.eks alle de kvinnene som ikke tror på at du synes de er fine, lyset skal være av når klærne taes av, unge døtre med kroppskomplekser helt uten grunn... lista er lang. Bli med og skriv under, kjære menn, slå et slag for at en vanlig kvinnekropp er bra nok.

NATURLIG KROPP: Dora Thorhallsdottir oppfordrer alle til å være med på en underskriftskampanje for merking av retusjert reklame.
NATURLIG KROPP: Dora Thorhallsdottir oppfordrer alle til å være med på en underskriftskampanje for merking av retusjert reklame. Foto: Foto: Sanitetskvinnene

Hvorfor merking av retusjert reklame?

Vi ønsker altså en lov om at når et reklamebyrå ENDRER på en kropp, så er de forpliktet om å opplyse om det. F.eks ved at det er en varseltrekant i hjørnet der det står RETUSJERT inni. Og hvordan har det noen effekt? Jo, to ting. 

Det ene er at det er bevisstgjørende for oss forbrukere, å bli minnet om at den kroppen vi ser i avisen/på nettet/på trikken, den finnes ikke. 

Og sist, men ikke minst: En av de fabelaktige kosekvensene med denne loven om merking av retusjert reklame gjør nok at vi får mye færre manipulerte kropper. Fordi de som gjør det, trenger å merke reklamen med noe som jeg tror blir veldig flaut å stå for. Det blir som å si: hei, vi er en aktør som har valgt å endre på en vanlig kropp, slik at du som ser den, blir enda mer usikker på deg selv og derfor er et lettere bytte for oss som prøver å selge deg noe. 

Å ha et retusjert-merke i reklamen tror jeg blir bare pinlig, for det er å innrømme at man er menneskefientlige. Rett og slett. Og da blir veien kortere til at vi ser kropper som faktisk finnes i reklamen.

Kom igjen, bli med du også! Se videoen. Del den gjerne videre og skriv under på kampanjen (kampanje.sanitetskvinnene.no). Er vi mange nok, blir det en ny lov i Norge. 

Stå opp for hverdagskroppene og kast Barbie på dynga. Er vi ikke ferdige med å prøve å se ut som henne nå?

*Kilde: VG, juli 2014.

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også