Mat for huden - Spis deg vakker

- Huden blir det du spiser

Sjekk maten som funker mot tørr hud, rynker og kviser.

DU BLIR HVA DU SPISER: - Det du legger på tallerkenen, er mer avgjørende for et strålende utseende enn kremene du smører på huden, sier ernæringsfysiolog Arsky.

DU BLIR HVA DU SPISER: - Det du legger på tallerkenen, er mer avgjørende for et strålende utseende enn kremene du smører på huden, sier ernæringsfysiolog Arsky. Foto: Foto: Colourbox.com

Publisert Oppdatert

En sunn hud er en hud som har spist vitaminene sine, holdt seg unna for mye sukker og som passer på å beskytte seg mot solen, ifølge hudlege og spesialist i ernæringsmedisin, Bjørn Bondevik, og ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

- Vel så viktig som hudpleie eksternt, er å pleie huden innenfra. Kosttilskudd og balansert kost har stor innvirkning på huden, hevder hudlegen.

Ernæringsfysiologen er skjønt enig.

- Det du legger på tallerkenen, er mer avgjørende for et strålende utseende enn kremene du smører på huden, sier Arsky.

Det er ikke noe nytt under solen at UV-strålene skader huden og speeder opp aldringsprosessen.

Nyere viten er det at kostholdet har langt større betydning for hud enn hva vi tidligere har trodd. Nå dukker det opp flere og flere vitenskapelige artikler som bekrefter at mat og kosttilskudd kan ha mye å si for hvordan huden din har det, og dermed også for hvordan den ser ut.

Verdens best bevarte skjønnhetskilde

Glød og friskhet, sier du? Glatt og rynkefri også? Ved å spise fettsyrer, lover hudlegen gull og grønne skoger for huden din.

- Verdens best bevarte skjønnhetskilde er omega 3, 6 og 9, fordi fettsyrene tilfører huden fuktighet fra innsiden, og dermed glatter ut rynker og gir penere hud, avslører Bondevik.

Foryngelsesvitaminet

Hiver du innpå noen vitaminer, mineraler og antioksidanter også, vil lykken ingen ende ta.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky, vektlegger særlig vitamin A og E som spesielt gode for huden.

- Vitamin E kalles også foryngelsesvitaminet fordi det bidrar til å holde huden ung ved å beskytte hudcellene mot en for tidlig død. Og vitamin A sørger for at huden din har glød og ser frisk ut. Uten nok vitamin A vil huden se matt og grå ut, fordi nydannelsen av celler blir dårligere.

Sukker er en versting

Mens mange matvarer kan gi deg fantastisk hud, er det selvsagt noen du også bør styre unna. Altsom inneholder mye sukker, er fy-fy for huden. Sukker er en versting, og kan gi deg rynker i følge dr.Bondevik. Årsaken ti l det forklarer han slik:

- De færreste av oss får i oss nok frukt og grønt i løpet av en dag. Du kommer langt med å ta med deg et eple i veska, en banan etter trening og en gulrot etter lunsj, anbefaler ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

- Når du spiser søtsaker, vil sukkeret øke nedbrytningsprosessen av bindevevet i huden. Sukker fører til at de viktigste cellene i bindevevet, nemlig elastin og kollagen, klebes sammen, slik at bindevevet blir tynnere.

Tynnere bindevev gjør at huden mister spensten, og dermed blir slappere og får rynker.

Men ikke nok med det. Sukker kan også gi deg kviser.

- Sukker fører indirekte til at det frigjøres mer testosteron i kroppen. Og testosteron er det hormonet som trigger kviseproduksjonen, forteller han.

Bondevik påpeker at det er individuelt hvor mye sukker en person må spise før man kan se en negativ effekt på huden, men anbefaler alle som er plaget av akne om å være ekstra forsiktige med å spise karbohydrater.

Heldigvis er det aldri for sent!

Så føler du den dårlige samvittigheten velte seg i magen, skal du vite at hudproblemer forårsaket av dårlig kosthold kan rettes opp igjen ved å begynne å spise hudvennlig mat.

Dette bør du spise om du har tørr hud

Plages du av tørr og dehydrert hud, bør du være ekstra påpasselig med å drikke nok vann og få i deg fett.

DU BLIR HVA DU SPISER: Sunt og grønt- og ikke minst Omega-fettsyrer gjør underverker for huden din.

DU BLIR HVA DU SPISER: Sunt og grønt- og ikke minst Omega-fettsyrer gjør underverker for huden din. Foto: Foto: Crestock.com

Dr. Bondevik anbefaler matvarer som for eksempel fet fisk (laks, ørret, makrell), vegetabilske oljer,nøtter, bær, egg, helkornprodukter, frukt og grønnsaker, for å få balansert tørr hud og gi tilbake spenst og glød.

De fleste av oss har kanskje ikke et optimalt kosthold hver eneste dag, og da kan det være gunstig å innta kosttilskudd som er godt for huden. Fettsyrer og antioksidanter er viktigst å fokusere på.

- Omega 3 og 6 smører huden innenfra ved at fettsyrene inkorporeres i cellemembranen og den tørre huden tilføres fett, forklarer han.

- Det er også viktig å få i seg nok antioksidanter som E-, C- og A-vitamin samt mineralet sink, for at fettsyrene skal få den riktige effekten. Nattlysolje inneholder omega 6 blant annet og har fin effekt på tørr hud.

Har du fet hud og kviser?

Det er mange som er plaget av kviser selv om man er over tenårene. Såkalt voksenakne er like lite morsomt som tenåringskviser, og heldigvis finnes det noen spesifikke kostholdsråd mot uhumskhetene.

Nok tilførsel av sink og A-vitamin, gjerne i form av kosttilskudd, anbefales av hudlegen på det sterkeste.

- Sink og A-vitamin er essensielt for fet hud og akne. Det er også omega 3,6 og 9 og antioksidanter.

A-vitamin er viktig fordi vitaminet virker bakteriedrepende. Vitamin A virker også positivt inn på celledelingen som igjen hjelper til å normalisere huden. Sink må til fordi det forsterker A-vitamin effekten. Sink er for øvrig med i 200 enzymprosesser i kroppen, og er viktig for stoffskiftet.

Antioksidanter som vitamin E og C er viktig fordi de beskytter cellene, mens omega-fettsyrer virker betennelsesdempende samtidig som det nærer huden innenfra.

Dette bør du spise om du vil holde huden i toppform

Fettsyrer

Fettsyrer (omega 3-6-9) smører huden innenfra og demper betennelser. Fettsyrer er viktig for alle hudtyper. Omega 3 finner du i for eksempel fet fisk, rapsolje, soyaolje, linfrø, linfrøolje, valnøtter, feit fisk som ørret og laks, tran og fiskeoljer

Omega 6 finnes i blant annet kornvarer, oliven, margarin, rapsolje og alle vegetabilske oljer,plantefett, kornprodukter, kjøtt og meieriprodukter

Omega 9 finner du i de aller fleste matvarer, men mest i olivenolje, rapsolje, solsikkeolje, kjøtt og meieriprodukter.

Antioksidanter

Antioksidantene beskytter cellene. Antioksidanter er for eksempel C-vitamin, E-vitamin, lykopen,betakaroten og selen.

Du finner antioksidanter i mange matvarer frukt, bær, nøtter og grønnsaker. Særlig valnøtter, blåbær, nyper og granateple er rike på antioksidanter.

Vitamin A sørger for normal celledeling og nydannelse av celler. Du finner vitamin A i for eksempel ost, fet fisk, leverpostei og egg.

Sink er et viktig mineral for huden som blant forsterker effekten av A-vitaminet. Gode sinkkilder er kjøtt, innmat, melkeprodukter, korn, poteter, frukt og grønnsaker.

Kilder: Professor i ernæringsmedisin Rune Blomhoff, Dr. Bjørn Bondevik og ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Les også:

Produktene ekspertene ikke kan leve uten

Pass på huden i kulda!

Aldri mer skjønnhetskrise

Hvilken størrelse er du på fransk, italiensk, britisk og amerikansk? Se vår store størrelsesguide.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag