Brystkløften er ikke den kroppsdelen vi ofrer mest tid og pleie på.

Men saken er at huden rundt kløften er et av områdene hvor alderen synes først, og derfor kan det være lurt å spandere litt ekstra tid til å pleie denne delen av kroppen.

I tillegg er en fin kløft viktig for selvtilliten og følelsen av å være feminin.

Share

Følg de seks tipsene under for en elastisk og rynkefri kløft.

VANN: Det er viktig å få i seg nok vann for å bevare elastisiteten i hden.=

VANN: Det er viktig å få i seg nok vann for å bevare elastisiteten i hden. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

1. Gi nok fuktighet

Dehydrert og tørr hud betyr rynker, derfor er fuktighet det viktigste av alle punktene.

- Pass alltid på å tilføre fuktighet til huden i dette området, og følg etter hvert opp med anti-age produkter, akkurat som i ansiktet, sier Kjersti Johansen, Nordisk fagsjef i Dermanor AS.

Massér inn en fuktighetskrem med lavt parfymeinnehold etter at du har dusjet, eller hver morgen og kveld.

Husk også å drikke nok vann, det renser og holder huden elastisk.

- Drikk alltid to til tre liter vann hver dag. Det føles mye til å begynne med, men blir en vane etter hvert. Se for deg Sopia Loren og vannflasken hun alltid har med seg. Er det noen som eldres med stil er det henne, sier Johansen.

2. Rens!

Ansiktsrens er ikke forbeholdt ansiktet. Nakke og kløft bør også få sin daglige dose med mild rens tilpasset hudtypen.

- Når jeg gjennomfører ansiktsbehandlinger tar jeg alltid med brystet, og da bruker jeg samme produktene som i ansiktet, sier Kristin Momrak, eier og hud-og kroppsterapeut ved Aha hud-og kroppspleie AS.

- For meg starter ansiktet rett og slett med brystet, og jeg forsøker hele tiden å få mine kunder til å tenke på samme måten, legger hun til.

Husk også å bruke en skrubb en til to ganger i uken.

3. Beskytt deg mot solen

Solen er hudens verste fiende, og derfor er det ekstremt viktig å bruke solkrem.

Smør daglig på krem med solfaktor om kløften eksponeres for dagslys.

Du kan også ta betakaroten for å gjøre huden mer motstandsdyktig mot solen.

4. Unngå jojo-slanking

Pass på å holde en jevn og normal vekt. Puppene dine vokser og krymper med vekten, og da strekkes huden og mister elastisitet.

- De fleste vil merke at huden etter hvert blir mindre elastisk og ikke så lett følger etter når man går opp og ned i vekt. En stabil vekt er helt klart å foretrekke både med tanke på skjønnhet og helse, sier Johansen.

Du kan også risikere å få strekkmerker.

- Vekttap er både hudens og muskelaturens verste fiende, i alle fall når vekttapet går for raskt og uten noen form for trening, forklarer Momrak.

FEIL: Unngå å ligge på siden, ligg heller på ryggen.=

FEIL: Unngå å ligge på siden, ligg heller på ryggen. © Illustrasjonsfoto: crestock.com

5. Finn riktig BH

Det er viktig å finne en bh som sitter riktig og gir god støtte til puppene. Mange bruker for bred vidde i midjen, og for liten kopp. Sjekk hvordan du finner riktig størrelse her.

- God bh er viktig til enhver tid, men spesielt under trening. Jeg oppfordrer også kvinner til å sove med sports-bh om natta, for å holde brystene på plass om de har begynt å henge, forteller Momrak.

En riktig tilpasset BH gjør dessuten at du ser slankere ut.

6. Sov i riktig stilling

Når du ligger på siden eller magen, klemmes brystene sammen, og det gir kraftige linjer mellom brystene, og rynker som vises lenge neste dag. Ligg derfor på ryggen så ofte som mulig.

- Å ligge på ryggen hele natten er positivt for både hud og muskelatur. Da blir ikke huden strukket og dratt, og du unngår trykkbelastninger på utsatte områder, noe som skjer når vi snur oss i søvne eller bare ligger på magen, forklarer Momrak.

Les også:

Slik unngår du solskadet hår

Du trenger bare fire bher

10 bud mot rynker

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!