Det er ikke alltid like lett å vite når du bør klage på skjønnhetsbehandlingen, spesielt ikke om det er første gang du prøver.

Men har du en dårlig følelse etter behandlingen, er det ofte et tegn på at du burde lagt inn en klage, enten det gjelder bikinivoksing eller hudpleie.

- Er kunden misfornøyd med resultatet eller gjennomføringen generelt, gjør man terapeuten en tjeneste ved å si ifra. Det er også med på å opprettholde standarden i markedet, sier Marte Dalen, faglærer ved Hudpleieakademiet.

Lenger ned i saken får du opplyst hva du kan og bør forvente deg når du går for å vokse deg, får farget vipper og bryn og når du tar en ansiktsbehanling med dyprens .

Les også:

Slik blir du kvitt kvisene

Snakk på forhånd

Det finnes ingen standarder for skjønnhetsbehandlinger, og det finnes ingen forbrukerlover eller klagemuligheter om du skulle være misfornøyd.

- Det er fri avtalerett, og det som avtales er det man får, opplyser Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet.

Derfor er det veldig viktig å snakke med terapeuten før behandlingen.

- En kunde bør klage når behandlingen eller produktene ikke sto til forventningene på bakgrunn av gal eller mangelfull informasjon fra klinikken. Samtidig må kunden si ifra om spesielle ønsker eller behov på forhånd, sier Ingelin Harlem, daglig leder ved Clinique Madeleine.

Ved alle behandlinger bør det fylles ut et konsultasjonskort, slik at terapeuten kan gi riktig behandling for hver enkelt kunde, og for å se om det foreligger noen kontraindikasjoner til behandlingen.

Brannsår eller allergisk reaksjon

Det er som sagt vanskelig å vite når det er riktig å klage, men har du fått brannsår av voksing eller utslett i ansiktet, er klage rett vei å gå.

- Har man blitt skadet vil erstatningsrett gjelde, og saken må føres i sivilretten. Forliksrådet er første sted å gå i slike tilfeller, sier Halsos.

Selvfølgelig er det ingen terapeuter som ønsker å brenne en kunde, men om uhellet er ute skal du bli opplyst av terapeuten om hvordan du skal behandle skaden for å unngå arr og pigmentforstyrrelser.

- Hvis en kunde opplever å bli synlig brent eller sår under voksing eller lignende ting, er det naturlig å få pengene tilbake eller tilby en ny time gratis, sier Harlem.

Gjør research

Hudpleieyrket er ikke en beskyttet tittel. Derfor finnes det en del useriøse aktører der ute, og en rekke tvilsomme behandlingsformer .

- Dersom det ikke henger et diplom fra terapeutens utdannelse lett synlig, bør kunden spørre om terapeuten faktisk er utdannet hudterapeut. Dersom de ikke kan vise til en relevant utdannelse, gå et annet sted, sier Connie Stoa, daglig leder og hudpleielærer ved Tango Akademiet.

Ta en telefon eller gå innom stedet før du bestiller time. Da får du et inntrykk av hvordan de behandler kundene, og du kan spørre om de har rett utdannelse.

Kom forberedt

Det er ingen standardmaler for skjønnhetsbehandlinger, men noe er fastere enn andre ting. Under ser du de vanligste rutinene for de vanligste skjønnhetsbehandlingene, sånn at du lettere kan si ifra om du føler deg feilbehandlet.

- Jo mer kunnskap kunden har om behandlingene, jo mer må hudterapeuten være bevisst på å levere riktig. Dette skjerper oss som terapeuter til å gjøre vårt beste, sier Stoa.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!