Hjernen våkner lenge før vekkerklokka ringer, og magen kjører sin egen minikarusell straks tankene begynner å kverne. Arbeidsdagen fra i går sitter friskt i minnet som en gnagende rotte. Og hva med i dag, kommer jeg til å rekke alt? Og hvorfor føler jeg meg så sliten selv om jeg akkurat har hatt ferie? Akk, der dro humøret kjapt i kjelleren allerede før føttene i det hele tatt har nådd gulvet …

Har du kjent på følelsen? I så fall er du ikke alene. Ifølge studier fra Statens arbeidsmiljøinstitutt, STAMI, skyldes nærmere 20 prosent av alt legemeldt sykefravær psykiske plager. Nærmere halvparten av disse oppgir at plagene helt eller delvis skyldes jobb. Men hvorfor er det slik at jobben forårsaker så alvorlige psykiske plager at så mange av oss sykmeldes?

– Det finnes flere kilder til uhelse på jobb, sier psykologspesialist og forsker ved Modum Bad, KariAnne Vrabel.

– De viktigste er manglende støtte fra nærmeste leder, eller at du ikke føler deg sett på arbeidsplassen. Vi er alle avhengige av gode tilbakemeldinger. I tillegg kan noen oppleve at det tas urettferdige avgjørelser og forskjellsbehandles. Det er også viktig å ha nok positive utfordringer i jobben, slik at den ikke blir kjedelig, men heller gir vekst. Alle disse faktorene er vesentlige for å unngå at din psykiske helse får en knekk.

Begeistring smitter

– Det er heldigvis mye du selv kan gjøre for å få en gladere arbeidshverdag, sier KariAnne Vrabel.

– Tenk over hva som gir god psykisk helse for deg selv. Hvordan møter du for eksempel din egen indre kritiker? Hvordan fortolker du ting du ikke får til? Tenk også over når stress blir negativt for deg. Godt stress med litt adrenalin er bra for å yte, men når vipper det over til at det blir mer enn du tåler? Glem heller ikke at hjemmeliv og jobbliv påvirker hverandre. Har du kranglet med tenåringen om morgenen, er du kanskje heller ingen gledesspreder på jobb.

Vrabel viser også til forskning som sier at hjerner med dopamin presterer godt. Dopamin er hjernens eget belønningssystem, som frigjøres ved blant annet lystbetonte aktiviteter. Hun mener derfor at når du presterer uten å føle glede, blir det en plikt – og du blir bare sliten av det.

– Moro på jobb må føles ekte. Først da kan du kjenne godfølelsen. Påfyll av ekte glede og begeistring fører igjen til gode prestasjoner, sier hun.

– Jeg pleier å si at framtiden tilhører ikke de smarte, intelligente og flinke – den tilhører de glade!

Jon Morten Melhus er foredragsholder og driver selskapet Humor & Lønnsomhet. Han viser til at humor, arbeidsglede og innsats går hånd i hånd.

– Er du litt pjusk en dag, er det lett å ta valget om å bli hjemme hvis samarbeidet og stemningen på arbeidsplassen er dårlig, sier han.

Hvis man derimot kan få inn mer humor og begeistring på jobb, kan det bidra til å redusere sykefraværet.

– Har du en indre motivasjon som gjør deg glad når du jobber, får det deg til å yte bedre. God, engasjert og begeistret ledelse er det aller viktigste for å få en organisasjon der folk trives. Mange virksomheter setter altfor lite fokus på dette, mener han.

TIKK TAKK: Du vet, den følelsen når du har sett på klokka fem ganger det siste kvarteret. © Illustrasjon: Bulls

Test din egen arbeidsglede!

På en skala fra 1–5, i hvilken grad opplever du at …

• Det er mye humor og latter på din arbeidsplass?

• Du har mulighet til å ha det gøy på jobb/interessant mesteparten av tiden?

• Det er minst én humørspreder i din avdeling?

• Du føler ofte begeistring i jobben?

 

4–8 poeng: Ikke mye begeistring på denne jobben! Miljøet er ikke særlig inspirerende, kollegaene er opptatt med sitt, og lederne er sjelden å se. Sykefravær og turnover er sannsynligvis høyt.

9–12 poeng: Du overlever. Dere har noen artige dager på jobben, men for få. Det er ikke kultur for å ha det hyggelig sammen utover julebord og sommerfesten, og latteren runger altfor sjelden i lunsjen.

13–16 poeng: Du har oppgaver som begeistrer, kollegaer som inspirerer og ledere som engasjerer. Du har det ganske gøy på jobben.

17–20 poeng: Wow! Du har en jobb og kollegaer å bli glad av! Du får anledning til å utvikle deg både faglig og personlig i et inkluderende og spennende miljø. Du gleder deg sannsynligvis til å gå på jobb hver dag.

Kilde: Begeistring.no og boken Begeistring av Trond Haugen og Jon Morten Melhus

8 tips til en gladere arbeidshverdag:

1. Vær oppmerksom. Hva er godt stress for deg, og når blir det negativt? Godt stress får oss til å yte, men når prestasjon overgår det vi kan makte, fører det til negativt stress. Negativt stress over lang tid kan føre til psykisk sammenbrudd. Vær oppmerksom på hvilken type stress du takler godt, og hvilken du takler dårlig. Sistnevnte bør du med andre ord unngå i størst mulig grad.

2. Pust i bakken. Når du er bevisst hva som er negativt stress for deg, er det på tide å stoppe opp og ta en dyp pust. Finn pusteankeret ditt. Pusten påvirker vagusnerven, som igjen reduserer stresshormonet kortisol.

3. Ha mot til å feile. Hvordan er du mot deg selv og andre som gjør feil? Tillates det at man gjør feil i ditt miljø? Hvordan snakker du til deg selv når du gjør feil, og hvordan snakker du til de andre? Snakk positivt om hverandre og ha et raust miljø.

4. Bry deg. Etter at Internett og sosiale medier gjorde sitt inntog, har nærkontakten blitt mindre. Betydningen av kroppslig nærhet er viktigere enn vi tror, det er faktisk helt avgjørende for overlevelse. Vi blir til gjennom nærhet til andre mennesker, noe som påvirker biologien i den forstand at det utløser omsorgshormonet oksytocin. Ikke undervurder betydningen av å gi en klem! Å bry seg om andre er essensielt. Vi er flokkdyr, og vil helst at andre skal like oss.

5. Inkluder hverandre. Gjør ditt for å bidra til et miljø som inkluderer alle. Dropp «kos med misnøye»- praten på bakrommet. Kjenn heller på den gode følelsen av at «dette er vi sammen om». Det reduserer kortisolnivået, og dermed det negative stresset.

6. Le mer. Latter åpner opp slik at hjernen kommer i «gladmodus». Å le sammen er livgivende. Men det må føles som ekte moro, ikke som en plikt.

7. Spill musikk. Hvis du har mulighet til å ha musikk i bakgrunnen, kan det virke beroligende og stressreduserende. Eventuelt bruk høretelefoner. Spill den musikken som passer til ditt humør og tilstand til enhver tid.

8. Fysisk aktivitet. Har du en krevende jobb, må du bygge opp arbeidskapasiteten din. Bruk trappene i stedet for heisen, bytt stilling ved kontorpulten så ofte du kan. Bedre fysisk helse gir også bedre psykisk helse.

Kilde: KariAnne Vrabel, psykologspesialist og forsker ved Modum Bad

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!