Rosa Sløyfeaksjonen 2015

Rosa lunsj

Rosa sløyfe-aksjonen inviterer til Rosa lunsj med norgeshistoriens lengste bord på Karl Johan.

HYGGELIG: Rosa lunsj er en oppfordring til deg om å bruke tiden din med mennesker du er glad i – å bruke tid på det som virkelig betyr noe.
HYGGELIG: Rosa lunsj er en oppfordring til deg om å bruke tiden din med mennesker du er glad i – å bruke tid på det som virkelig betyr noe. Foto: Foto: Line Dammen
Sist oppdatert

Fra Universitetsplassen til Akersgata skal Rosa sløyfe-aksjonen 3. oktober servere 1500 mennesker med lunsj ved et 400 meter langt, rosa bord.

Vi møtte gjengen bak borddekkingen og fikk en sniktitt på forberedelsene.

- Rosa lunsj er en oppfordring til deg om å bruke tiden din med mennesker du er glad i – å bruke tid på det som virkelig betyr noe, forteller Marit Sophie Egge i Kreftforeningen.

Kamille sponser Rosa lunsj med interiørstylist Line Dammen. Hun utgjør sammen med Egge, markedssjef Mona Kotte-Eriksen i Kid Interiør og markedsansvarlig Tonje Lie Høivik i Mester Grønn designteamet bak det rosa bordet.

LEKRE DETALJER: Planter og blomster skaper liv på bordet, samtidig som det tilfører farge.
LEKRE DETALJER: Planter og blomster skaper liv på bordet, samtidig som det tilfører farge. Foto: Foto: Line Dammen

Sammen mot brystkreft

I år, for andre året på rad, løfter Rosa sløyfe-aksjonen temaet uhelbredelig brystkreft.

Rosa Sløyfe

  • Rosa Sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober, hvert år.
  • Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning og andre brystkreftprosjekter.
  • Rosa sløyfe-aksjonen har blitt arrangert siden 1999.
  • Brystkreftforeningen og Kreftforeningen arrangerer Rosa sløyfe-aksjonen i Norge.
  • I løpet av oktober farges Norge rosa ved hjelp av bedrifter, foreninger og privatpersoner som bidrar i kampen mot brystkreft.

- Rosa sløyfe-aksjonen håper mange vil arrangere Rosa lunsj på eget initiativ i oktober, og at så mange som mulig, i Oslo og omegn, kommer til Karl Johans gate 3. oktober, klokken 13.00, for å ta del i aksjonen, oppfordrer Egge.

Det arrangeres også Rosa lunsjer i Bodø, Trondheim og Bergen til samme tid.

- Vi har prøvd å skape noe som er reelt til hva den vanlige «mannen i gata» kan få til hjemme, fortsetter Egge.

- Og det 400 meter lange bordet er selvfølgelig utgangspunktet vårt.

Glad farge

- Fargetemaet for bordet er jo selvfølgelig rosa, det sier seg jo selv. Og så har vi enkelte faste elementer på bordet som er utgangspunktet til stylingen. Som for eksempel blomsterbuketten fra Mester Grønn og lunsjboksen vi serverer lunsj i, forteller interiørstylist Line Dammen.

Brystkreft i Norge

  • De aller fleste som får brystkreft i Norge overlever.
  • Én av fire opplever at kreften sprer seg og ikke kan helbredes. Da må holdes sykdommen i sjakk.
  • De siste ti årene har det kommer medisiner som gir bedre og mer målrettet behandling, samt færre bivirkninger.
  • Mer forskning vil bidra til å gi dem som lever med uhelbredelig brystkreft et lenger og bedre liv.

Kid Interiør og Mester Grønn er begge hovedsponsor for Rosa Sølyfe-aksjonen.

De er alle enige om at rosa er en farge du blir litt glad av, og at man skal være glad når man sitter rundt et bord med de man er glad i.

Designteamet mener alle må bli flinkere til å invitere hverandre til hyggelige måltider og dette er grunnen til at valget falt på en rosa lunsj som årets aksjon.

- Lunsj er mindre høytidelig enn en middag, det er midt på dagen og kanskje enklere for folk å få til, sier Kotte-Eriksen.

- Det kan nesten virke som om folk i dag er litt redd for å invitere hverandre på måltider, og det vil Rosa Sløyfe endre på, sier Egge.

Om du arrangerer rosa lunsj 3. oktober eller i løpet av den rosa måneden, hashtag med #rosalunsj og #kamillenorge.

Gjør det selv!

Å engasjere folk til å arrangere egne lunsjer gjenspeiles også i bordet. Det er relativt enkle elementer som er lagt til.

Duk, lys, lykter og blomster, det er ikke så mye som skal til for å lage et fint lunsjbord.

DEKORATIVT: Lys gir god stemning, varier med stearinlys og lykter, tipser interiørstylist Line Dammen.
DEKORATIVT: Lys gir god stemning, varier med stearinlys og lykter, tipser interiørstylist Line Dammen. Foto: Foto: Line Dammen

- Meningen er jo at folk skal få til dette hjemme, og du kommer langt på vei med enkle elementer. Med rosa som utgangspunkt for stylingen har vi prøvd å røffe det litt opp med sorte detaljer, rosa blir jo fort ganske søtt, sier Dammen.

Borddekkingstips

  • Lag et fargetema, og hold deg til disse fargene.
  • Bruk ulike høyder og størrelser for å skape forskjellige nivåer på bordet.
  • Lys gir god stemning, varier med stearinlys og lykter.
  • Planter og blomster skaper liv på bordet, samtidig som det tilfører farge.

Kilde: Interiørstylist Line Dammen

- Så har vi valgt å knyte hyssing rundt linserviettene, det er en liten detalj, men det er det lille ekstra og et veldig enkelt tips, forteller interiørstylisten.

Teamet har jobbet med forskjellige høyder og størrelser for å skape nivåer på bordet, som vil gjøre bordet mer variert og at det ikke ser flatt ut.

- Og du kan jo ikke dekorere bord uten lys for å skape stemning, så her har vi både stearinlys og lykter. Lykter er fine om du skal dekke til bord ute, da slipper du å tenke på at lysene blåses ut om det skulle komme litt vind, sier Dammen.

Tøffe tider

Årstid er også tatt i betraktning når designteamet har valgt ut elementer til bordet. Pledd og sauseskinn er lagt til for å gi følelsen av varme når du ser på bordet, og selvfølgelig for å gi varme når du sitter ved det.

- Oktober er en kald måned, vi nærmer oss vinteren. Samtidig kan man si at det er en måned som representerer tøffe tider for kreftpasienter og pårørende. Det er jo det denne måneden og Rosa Sløyfe virkelig handler om, sier Egge.

Designteamet håper selve aksjonen i Karl Johans gate vil inspirere de besøkende til å dekorere bord hjemme og.

- Vi har også prøvd å skape et bord som vil fungere både ute og inne, sier Egge.

- Så håper vi jo selvfølgelig at alle tar del i Rosa sløyfe-aksjonen på sin måte, om det er med lunsj, samtaler eller en rosa sløyfe på jakken, avslutter designteamet.

Les mer om lunsjen på kreftforeningen.no.

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også