Så mye bruker vi på eget utseende

Norske jenter bruker stadig mer penger på utseendet

Vi lurte på hvor mye penger norske jenter bruker på skjønnhetsprodukter til ansiktet. Resultatet kan forbause deg.

PRISEN PÅ SKJØNNHET: Norske jenter bruker langt mer enn britiske jenter på skjønnhetsprodukter og hudpleie, men er utgiftene verdt det?
PRISEN PÅ SKJØNNHET: Norske jenter bruker langt mer enn britiske jenter på skjønnhetsprodukter og hudpleie, men er utgiftene verdt det? Foto: FOTO: Colourbox.com
Sist oppdatert

At vi jenter liker å bruke litt penger på skjønnhetsprodukter, er ingen hemmelighet.

Men nå har vi fått inn tallene som viser hvor mye vi faktisk bruker i løpet av livet - og sannheten er at man kunne kjøpt seg en bil for de samme pengene.

Kosmetikk-kjeden Superdrug utførte nylig en spørreundersøkelse blant 2000 britiske jenter for å finne ut hvor mye penger de faktisk bruker i måneden på skjønnhetsprodukter til ansiktet.

Med et utgangspunkt i at kvinner flest går til innkjøp av skjønnhetsprodukter etter fylte 18 år, og gjennomsnittlig levealder er 82 år, har kosmetikk-kjeden regnet seg frem til at kvinner bruker sminke og hudpleie i gjennomsnittlig 64 år.

Svarene fra spørreundersøkelsen viste at britiske kvinner bruker 280 pund, eller cirka 2854 kroner i året, som innebærer at utgiftene havner på 18 050 pund, eller 184 362 kroner, i løpet av livet.

Denne summen overrasket mange av forskerne, så vi ville så klart finne ut av hvordan det står til med norske jenters skjønnhetsutgifter og rutiner (se statistikk fra Norge lenger ned i saken).

Bloggebudsjett

Vi snakket med tre av landets største bloggere, Ulrikke Lund, Ida Wulff og Sophie Elise Isachsen, om deres forhold til skjønnhetsprodukter og pengeforbruk.

- Jeg bruker skjønnhetsprodukter til en gjennomsnittsverdi på rundt 1000 kroner i måneden, og har fått beskjed av hudpleieren min om at jeg burde komme oftere til behandling - men det er jo litt tiltak, sier Lund.

Og når vi spør Lund hva som er viktigst - sminke eller hudpleie, er bloggeren tydelig i sin sak.

- Hudpleie trumfer makeup fordi jeg vil forebygge aldringstegn og heller kunne gå uten makeup når jeg er eldre. Jeg sminker meg maks fire dager i uken for å la huden puste, det er viktig! Jeg vil heller ikke være en sånn jålebærte som ikke kan gå ut døra uten makeup, så for meg er det en liten seier å gå au natural i hverdagen, sier motebloggeren.

ULRIKKE LUND: Motebloggeren kunne tenke seg å teste en helt ny og veldig spesiell skjønnhetsbehandling, som blant annet Kim Kardashian benytter seg av. - Hvis jeg kunne prøvd hva som helst, og penger ikke var en hindring, ville jeg prøvd en slik vampyrbehandling. Det ser helt crazy ut, men hvem vet, kanskje det har en effekt, sier Lund.
ULRIKKE LUND: Motebloggeren kunne tenke seg å teste en helt ny og veldig spesiell skjønnhetsbehandling, som blant annet Kim Kardashian benytter seg av. - Hvis jeg kunne prøvd hva som helst, og penger ikke var en hindring, ville jeg prøvd en slik vampyrbehandling. Det ser helt crazy ut, men hvem vet, kanskje det har en effekt, sier Lund. Foto: FOTO: Ulrikkelund.com

- Jeg får alltid kjeft

Jeg får alltid kjeft, men jeg sier det likevel; jeg liker å få et lite stikk med Restylane i leppene av og til.

Isachsen har noe lavere skjønnhetsutgifter.

- Det blir ikke en så stor utgift på produkter som kremer og sminke, kanskje mellom 100 til 200 kr i måneden, men jeg skulle gjerne brukt litt mindre foundation. Jeg bruker det kun under øynene, men da jeg var brunere brukte jeg ingenting. Om jeg hadde klart å kutte den helt ut, ville jeg blitt glad - det samme gjelder nok for huden min, sier Isachsen.

Wulff skulle også gjerne ha kuttet litt ned på sminkeforbruket.

- Jeg har produkter som varer over to, tre og fire måneder, så det blir kanskje 400 til 500 kroner i måneden, men jeg skulle gjerne brukt mindre foundation. Annenhver måned bruker jeg over 800 kroner på foundation fordi jeg må blande to ulike produkter for å få fargen som er riktig for meg.

Bloggerne synes også at norske jenter generelt er flinke, og blir stadig flinkere, til å ta vare på utseendet sitt med måtehold, og mener det er et par dyrere behandlinger som absolutt er verdt pengene.

- Rens hos hudpleier, peelinger, Obagi og slikt har hatt en veldig god effekt på huden min opp gjennom årene. Men alt med måte. Overdriver man, gjør man bare vondt verre, råder Lund.

Isachsen og Wulff synes man også kan gå hakket lengre.

- Jeg får alltid kjeft, men jeg sier det likevel; jeg liker å få et lite stikk med Restylane i leppene av og til. Føler at det løfter ansiktet, og tar fokuset vekk fra andre ting jeg ikke er så fornøyd med, sier Wulff.

- Jeg har prøvd både Restylane og Botox, og jeg har vippeextensions, og ville nok sagt at alt dette er verdt pengene, sier Isachsen.

Butikkene selger mer

SOPHIE ELISE ISACHSEN: Norges nest mest leste blogger synes det er vanskelig å måtte velge mellom sminke og hudpleie. - Vel, de går jo egentlig sammen. Bruker jeg ikke sminke, trenger jeg heller ikke så mye hudpleie. Men om jeg måtte velge livet ut, ville jeg vel kanskje bare valgt hudpleie da. Eller sminke? Jeg aner ikke, sier Isachsen lattermildt.
SOPHIE ELISE ISACHSEN: Norges nest mest leste blogger synes det er vanskelig å måtte velge mellom sminke og hudpleie. - Vel, de går jo egentlig sammen. Bruker jeg ikke sminke, trenger jeg heller ikke så mye hudpleie. Men om jeg måtte velge livet ut, ville jeg vel kanskje bare valgt hudpleie da. Eller sminke? Jeg aner ikke, sier Isachsen lattermildt. Foto: FOTO: Sophieelise.blogg.no

Selv om norske jenter har et relativt nøkternt forhold til skjønnhetspleie i forhold til det vi ofte ser fra for eksempel Los Angeles, så merker til og med vi i magasinbransjen at leserne er mer og mer interessert i skjønnhetsnyheter og triks.

Dette brukte vi penger på i 2012:

Hudpleie: 2, 225 milliarder

Solprodukter: 365 millioner

Hårprodukter: 2,200 milliarder

Sminke: 1,930 milliarder

Dufter: 590 millioner

Hygiene: 2,4 milliarder

Totalsum: 9,790 milliarder

Kilde: Kosmetikkleverandørenes forening - tall i forbrukerkroner basert på innsalg til handelen og indekser.

Administrerende direktør for Kosmetikkleverandørenes forening, Finn Rasmussen, er enig i dette.

- Norske kvinner bruker noe mer penger på skjønnhetsprodukter hvert eneste år. Kontinuerlige lanseringen av nye og forbedrede produkter og trendfarger gjør at bransjen vokser. I 2013 kommer bransjen til å selge for cirka 10 milliarder til forbruker (endelige tall blir klar i mars), forklarer han.

Zrinka Wergeland, marketing manager for Kicks Norge har også merket en nevneverdig oppgang.

- Vi har hatt en positiv utvikling i både omsetning og antall besøkende i våre butikker. Fordi vi også lanserte Norges største og eneste autoriserte netthandel for selektiv kosmetikk i fjor høst, fikk flere norske kunder mulighet til å handle kosmetikkmerker de kanskje ikke har i nærheten av hvor de bor, 24 timer i døgnet.

Men konkurransen fra både uautoriserte utenlandske og norske nettbutikker har vært tøff, forklarer Wergeland.

- Vi har, de siste årene, opplevd en økende konkurranse fra gråmarkedet og uautoriserte forhandlere av selektiv kosmetikk, både norske og utenlandske, på nett. Dette gjør at vi i dag må forholde oss til svært prisbevisste kvinner og menn. Etterspørselen er derfor stor etter mer verdi for pengene, og vi selger derfor mye av store produktstørrelser til gode priser, noe også premiummerkene i økende grad har kunnet være med på å tilby.

Gode tall i tøffe tider

Norge ble ikke hardest rammet av finanskrisen, men i begynnelsen var det mange som sparte inn på de største innkjøpene.

IDA WULFF: Bloggeren syns norske jenter er blitt flinkere til å ta vare på utseendet sitt. - Jeg har inntrykk av at veldig mange tar vare på huden/ansiktet sitt. Folk tar mindre solarium og passer bedre på huden sin, forteller Wulff oss.
IDA WULFF: Bloggeren syns norske jenter er blitt flinkere til å ta vare på utseendet sitt. - Jeg har inntrykk av at veldig mange tar vare på huden/ansiktet sitt. Folk tar mindre solarium og passer bedre på huden sin, forteller Wulff oss. Foto: FOTO: Idawulff.blogg.no

Likevel virker det som om den gode, gamle teorien "the lipstick effect", som tilsier at vi bruker mer penger på skjønnhetsprodukter i nedgangstider, stemmer.

I 2012 ble det solgt sminkeprodukter for 1,93 milliard kroner og hudpleie for hele 2,23 milliarder kroner, ifølge tall sendt til oss fra Kosmetikkleverandørenes forening.

Statistisk sentralbyrå viser også til at det i skjønnhetsbransjen som helhet, frisering inkludert, ble registrert en omsetningsstatistikk på 5, 67 milliarder kroner de første fire terminene i 2013. Når de to siste terminene er talt, er totalsummen forventet å ligge på nærmere 9 milliarder. Det er en voldsom oppgang fra registrerte 7,5 milliarder i 2009.

- Kosmetikkbransjen er på mange måter konjunkturfri. Vi vokser både i oppgangs- og nedgangstider. Mest i oppgangstider, men også i vanskelige tider. I nedgangstider må som regel forbrukere kutte ned på reiser, møbler, og dyrere investeringer. Nettopp da pleier kvinner å unne seg litt ekstra personlig luksusen det er å kjøpe gode produkter og kjente merkevarer til under 500 kroner, forklarer Rasmussen, og legger til:

- Under depresjonen i USA hadde de et passende uttrykk: "Everything is fine. Just put on a little lipstick".

Norske jenter bruker litt mer

For å finne ut av hvor mye penger norske jenter bruker på sminke- og hudpleieprodukter, lagde vi vår egen avstemning der dere lesere kunne velge mellom fire priskategorier:

  • Mellom 100-300 kroner i måneden.
  • Mellom 400-800 kroner i måneden.
  • Mellom 1000-1500 kroner i måneden.
  • Mellom 1800-2200 kroner i måneden.

Og det er tydelig at de fleste havner på den lavere enden av skalaen, med 45 prosent som huket av for mellom 100-300 kroner i måneden, og 37 prosent på mellom 400-800 kroner av de til sammen nesten 500 som stemte.

ØKNING: Tallene fra Statistisk sentralbyrå over omsetningsstatistikk for frisering og annen skjønnhetspleie viser til økning i nesten samtlige terminer i 2013 sammenlignet med 2012. De to siste terminene i 2013 er foreløpig ikke registrerte, men det forventes en økning også her.
ØKNING: Tallene fra Statistisk sentralbyrå over omsetningsstatistikk for frisering og annen skjønnhetspleie viser til økning i nesten samtlige terminer i 2013 sammenlignet med 2012. De to siste terminene i 2013 er foreløpig ikke registrerte, men det forventes en økning også her. Foto: FOTO: Ssb.no

Ifølge Statistisk sentralbyrå er gjennomsnittlig levealder for norske kvinner på 83,41 år.

Hvis vi tar utgangspunkt i at jenter begynner eget innkjøp av skjønnhetsprodukter og hudpleie fra fylte 18 år, så innebærer det at vi i gjennomsnitt har disse utgiftene i 65 år.

Ved grovregning, med prisgruppene som fikk flest stemmer i fokus, bruker vi altså cirka 300 kroner i måneden som tilsvarer 3600 kroner i året, og 234 000 kroner i løpet av 65 år. Med andre ord kunne man kjøpt seg en bil for den samme summen.

Det høres jo kanskje mye ut totalt, og vi ligger dermed 49 638 kroner over britene i livsforbruk. Men 300 kroner i måneden, på produkter som gjør oss glade og sørger for at huden vår holder seg sunn og frisk. må vi få lov til å si at er verdt det?

Tross alt så bruker en røyker cirka 15 000 kroner i året ved et forbruk på ti sigaretter om dagen, ifølge helsenorge.no, som tilsvarer et livsforbruk på nesten én million kroner! Da er det vel bedre å unne seg litt sminke og hudpleie.

Les også:

Før var denne kun komfortabel, nå er den også moteriktig

Du kan faktisk sove deg penere

- Endelig har klesbransjen skjønt det

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også