Skjønnhetssøvn

Du kan sove deg penere

Nyere forskning har talt: Skjønnhetssøvn gjør deg skjønnere.

SKJØNNHETSSØVN: Ekspertene har talt: Du blir penere av å sove godt.

SKJØNNHETSSØVN: Ekspertene har talt: Du blir penere av å sove godt. Foto: FOTO: Colourbox

Publisert Oppdatert

Å få nok timer på øyet kan nok i perioder være en utfordring for de fleste av oss, enten nå våkenettene skyldes et hektisk sosialt liv eller skrikerunger som ikke skjønner at klokken for lengst har passert leggetid.

Dagen derpå en natt med lite søvn merkes godt på både humøret og konsentrasjonen. Og - kanskje enda mer skremmende for mange - faktisk også på utseendet ditt.

- Søvn er naturens mest effektive skjønnhetsserum, sier det amerikanske magasinet Fitness.

Og nå kommer forskningsresultatene som underbygger nettopp dette.

Trøtte mennesker er mindre attraktive

En nyere studie utført ved Karolinska Instituttet i Stockholm viser at uttrykket "skjønnhetssøvn" absolutt har noe for seg, forklarer den britiske nyhetsgiganten BBC News på sine nettsider.

- Studien viser tydelig at mennesker som lider av for lite søvn nesten konsekvent oppfattes som mindre attraktive, mer usunne og - ikke overraskende - mer trøtte sammenlignet med perioder hvor de har fått tilstrekkelig med søvn.

Ifølge nettstedet kan for lite søvn også føre til humørsvingninger, irritabilitet, mangel på interesse, minneproblemer og manglende evne til å gjøre flere ting samtidig.

Forskerne i studien ville teste om det fantes hold i teorien om at man virkelig trenger skjønnhetssøvn, og benyttet seg av frivillige forsøkspersoner som ble fotografert først etter å ha sovet i åtte timer sammenhengende, og så igjen etter å ha vært våkne i 31 timer i strekk.

SOV I RO: Om natten reparerer huden seg.

SOV I RO: Om natten reparerer huden seg. Foto: FOTO: Colourbox

På bildene står de 23 deltakerne vendt mot kamera, har ikke sminke på seg og har samme ansiktsuttrykk på begge sett med bilder.

- Nøytrale observatører rangerte deltakerne som mindre sunne og mindre attraktive på de siste bildene, forklarer professor i søvn og psykologi ved Surrey Sleep Research Centre i England, Derk-Jan Dijk, om studien.

- Og det verste er at mangel på søvn faktisk kan ha enda større konsekvenser for utseendet ditt enn det som kom frem i denne studien.

Dijk forklarer:

- Disse bildene var tatt på dagtid, som jo er den tiden på døgnet hvor den biologiske klokken vi har i oss er stilt på våkenhet. Men prøv å forestille deg hvordan du hadde sett ut dersom bilder var tatt på nattestid eller svært tidlig på morgenen, hvor kroppen din og dens rytme er innstilt på søvn.

Sov med ren hud

Hudpleier og makeupartist Irene Midttveit ved Isaksen & Co AS holder også en knapp på at man blir penere etter noen timer på øyet. Bare husk å fjerne all sminke før du kryper til køys.

15 måter å sove bedre på

1. Stå opp til samme tid hver dag

2. Legg deg til samme tid hver kveld

3. Ikke drikk kaffe eller sort te mindre enn 6 timer før du skal legge deg

4. Unngå alkohol eller tungtfordøyelig mat før leggetid

5. Tren regelmessig

6. Skap et sovemiljø med god hygiene

7. Unngå å se på TV i sengen

8. Finn en metode å koble av på slik at du kan håndtere stress

9. Ikke sov på dagtid

10. Prøv å legge deg en time tidligere enn normalt

11. Få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen

12. Unngå å være sulten når du legger deg

13. Bruk soverommet til å sove i, ikke til arbeid

14. Ikke se på klokka hvis du våkner om natten

15. Unngå å ta med deg bekymringer og problemer til sengs

(Kilde: Bjørn Bjorvatn, professor og direktør ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer ved Haukeland Sykehus)

- Om natten regenerer huden seg, forklarer Isaksen til Klikk Mote.

- Når vi sover, vil kroppen konsentrere seg om fysiske prosesser, som for eksempel celledeling, også i huden. Og nettopp derfor er det så viktig å rense huden før du legger deg om kvelden. Da får man fjernet smuss, talg og makeup fra huden, samtidig som man da påfører produkter som er beregnet til nattebruk og prosessen som da skjer i huden.

Hudpleieren forklarer at det er store forskjeller på den jobben nattkremer skal gjøre i forhold til den kremen du bruker på huden på dagtid.

- Om dagen trenger vi å smøre huden for at den skal ha det så bra som mulig, og bruker kremer som beskytter mot blant annet luftforurensing og UVA og UVB stråler, forklarer Isaksen.

- Mens om natten, da huden fornyer seg, har man bruk for produkter som har mange aktive virkestoffer og kan hjelpe mot ulike problemer og tilstander i huden.

Men husk å rense huden før du smører på nattkremen.

- Dersom du ikke renser huden før leggetid, vil ikke huden fullt og helt klare å nyttiggjøre seg av en nattkrem, forklarer Isaksen.

- Dette er fordi det da vil ligge igjen rester av sminke, smuss og talg på huden, som videre vil hindre nattkremen i å trenge inn i og påvirke huden.

Huden reparerer seg om natten

Om du er opptatt av å se bra ut, er kanskje den aller største grunnen til at du burde komme deg i seng før midnatt at hudens fornyelsesprosesser er på sitt aller mest effektive mellom klokken 12 og klokken 4 om morgenen.

- Ja, det er mye sannhet i at du kan sove deg til vakrere hud, forklarer fagsjef Ann-Kristin Stokke hos Scintific AS til Klikk Mote.

- Huden er et levende organ, som ikke bare endrer seg med årstid og miljø, men også fra natt til dag. Disse biologiske endringene kalles hudens døgnrytme. Om natten reparerer huden de skadene som har oppstått i løpet av dagen, og får fri fra "traumer" den opplever på dagen, som sol, forurensning og andre ytre påvirkninger.

Stokke forklarer at selv om huden mister mye fuktighet i løpet av natten, er også evnen til å ta opp aktive ingredienser mye sterkere.

- Ved å bruke en spesifikk krem laget for bruk på natten kan du dra nytte av hudens reparasjonsmodus.

Bruk en egen nattkrem

Mange faller for den fristelsen å gjøre det litt enkelt, og bruker derfor samme kremen på huden om natten som den man har på seg på dagtid. Men dette bør du revurdere ifølge ekspertene.

- Det er absolutt lurt å bruke egne produkter ment for å brukes om natten, da disse gjerne har en litt annen oppbygning enn dagkremer, forklarer faglærer i kosmetisk kjemi ved Hudpleieakademiet, Anita Anker Eng, til Kamille.no.

- Om natten trenger ikke huden beskyttende ingredienser i samme grad som på dagen, og blant annet solbeskyttelse er jo unødvendig i en nattkrem. Vi trenger heller ikke samme beskyttelse mot frie radikaler som datastråling, røyk, forurensing og så videre om natten.

Det nattkremen din derimot bør inneholde, er ingredienser som stimulerer huden til fornyelse og gjenoppbygging.

- Ingredienser som gir god produksjon av bindevevsfibere, som kollagen og elastin, er bra, forklarer Anker Eng.

- Det samme er hyaluronsyre, som jo er grunnsubstansen i dermis som gir huden fylde og binder vann. Nattkremen kan gjerne også ha okkulative ingredienser, det vil si ingredienser som ligger på hudoverflaten og danner en slags hinne. Denne hinnen vil gjøre at huden ikke mister like mye fuktighet som den ville gjort uten disse ingrediensene.

Anker Eng forklarer at noen ingredienser som man vet har positiv effekt på huden, som for eksempel retinol og andre A-vitamin forbindelser, kan virke sensitiviserende på huden i kombinasjon med sol, og bør derfor heller være med som aktiv ingrediens i en nattkrem.

- Man KAN bruke samme krem om natten som om dagen, men dette er ikke optimalt, advarer eksperten.

- Det er ikke farlig å gjøre det, men det finnes altså bedre alternativer. Så om du ønsker det beste for huden, er det lurt å bruke et produkt som er ment for bruk på natten.

Stokke er enig:

- Teknologisk avanserte behandlingsserum som gir næring om natten vil gi huden et friskt og sunt utseende. forklarer eksperten.

- På denne måten repareres vevet i huden mens du sover. Se etter oljebaserte peptidforsterkende serum, som stimulerer produksjonen av hudens mest effektive fuktmagnet, nemlig hyaluronsyre.

Andre ingredienser nattkremen din gjerne må inneholde ifølge Stokke er: Brun arganolje, som er rik på antioksidanter, brunt sjøgress, som nøytraliserer frie radikaler. Se også etter kremer med høyt innhold av vitamin A og C, som begge bidrar til å beskytte hudbarrieren og motvirker hudaldring.

Dette skjer med kroppen når du sover

For å få vakker hud trenger du 7-9 timers søvn. Det er fordi:

Første 3 timer:

Nå er du i den dypeste søvnen du opplever denne natten. Kroppen din produserer et høyt nivå av veksthormoner, som er helt nødvendig for fornying av hud- og hårceller.

Midterste 2 timer:

Den dype søvnen avtar litt og REM søvnen begynner. Produksjonen av melatonin, et hormon som også fungerer som en kraftig antioksidant for huden, øker.

Siste 3 timer:

I disse timene er du for det meste i REM søvn. Temperaturen i huden når det laveste punktet og musklene dine slapper helt av, noe som bidrar til hudens gjenoppbygging.

(Kilde: FITNESS magazine, September 2010)

Stokke forklarer at mange opplever at nattkremer ikke trekker like raskt inn i huden som dagkremer gjør.

- Det høye nivået av aktive ingredienser gjør at disse kremene absorberes mer sakte gjennom natten løp. Det er også viktig å huske på å finne en krem som passer til din hud og ditt behov.

7-8 timer på øyet er ideelt

Alt er bedre enn ingenting når det gjelder søvn, det har nok de fleste av oss erfart. Men for å holde huden pen må du nok satse på mer enn bare en middagslur.

- For lite søvn gjør at blodårene utvider seg, noe som blant annet bidrar til mørke ringer under øynene, forklarer hudlege Sonia Badreshia-Bansal ved University of California i San Francisco til nettstedet Webmed.

- Når du sover, går hele kroppen din, inkludert huden, inn i en reparasjonsfase. Nye celler dannes og gamle byttes ut. Det er også om natten at mange hormonelle og metaboliske forandringer skjer i kroppen, og mangel på søvn kan naturlig nok forstyrre disse prosessene.

Den gode nyheten er at huden kommer seg raskt - selv etter perioder med lite søvn.

- Én natt med god søvn og det vil bli lagt merke til, forklarer Badreshia-Bansal.

- 7-8 timer per natt er ideelt.

SÅ MYE SØVN TRENGER HUDEN: Ifølge ekspertene holder det med 7 til 8 timer på øyet for å holde huden pen.

SÅ MYE SØVN TRENGER HUDEN: Ifølge ekspertene holder det med 7 til 8 timer på øyet for å holde huden pen. Foto: FOTO: Dailyperricone.com

Men eksperten advarer mot å sove for mye.

- Faktisk viser studier at å sove for mye er like skadelig for huden som å ikke få nok søvn, røper Badreshia-Bansal.

- Å sove for mye og lenge kan faktisk øke hudens nedbrytning.

Om du er trøtt kan løsningen være å ta en kjapp lur.

- Men ikke sov bort halve dagen, råder eksperten.

- Det går ikke an å spare søvn som man sparer penger. Du kan ikke bruke av søvnoverskuddet ved en senere anledning.

Les også:

4 av 10 jenter føler seg stygge uten sminke

Trikset som får deg til å se flere år yngre ut

Så mye har sminke å si for hvor gammel du ser ut

SKJØNN NÅR DU SOVER: 1. Moisture Surge Overnight Mask, kr 429, Clinique 2. Hydra Zen Nuit nattkrem, kr 469, Lancome 3. Advanced Night Repair serum, kr 629, Estee Lauder 4. High Potency Night-A-Mins nattkrem, kr 399, Origins 5. Revitalift nattkrem, kr 299, Loreal.

SKJØNN NÅR DU SOVER: 1. Moisture Surge Overnight Mask, kr 429, Clinique 2. Hydra Zen Nuit nattkrem, kr 469, Lancome 3. Advanced Night Repair serum, kr 629, Estee Lauder 4. High Potency Night-A-Mins nattkrem, kr 399, Origins 5. Revitalift nattkrem, kr 299, Loreal. Foto: FOTO: Thinkstock/produsentene

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag