Sminkevideo: Hvordan skulptere et ansikt

Dette er virkelig en ekstrem makeover

Klikk Motes makeupekspert, Tove Eggen, testet ut den mest ekstreme skjønnsminken som finnes - skulpteringsteknikken.

Dette er virkelig en ekstrem makeover

Dette er virkelig en ekstrem makeover Foto: FOTO: Tove Eggen.

Publisert Oppdatert

Tove Eggen

Tove Eggen (31) er utdannet makeupartist og hårstylist ved Art Complexion Make Up Skole, samt motejournalist ved London College of Fashion.

Ved siden av over et tiår med frilansvirksomhet, jobber hun også som makeuplærer og stylist, og har de siste fem årene bodd og jobbet i London og Barcelona.

Som makeupartist har jeg fiksa og retta på det aller meste.

Noen ganger ønsker man større øyne eller en smalere nese. Andre ganger er man ute etter en helt ny ansiktsform.

Teknikken vi bruker for å få til dette kalles skulptering , og faller innenfor ekstremsminke - da man overhode ikke kan forvente et naturlig resultat.

Før- og etter-bildene til den libanesiske makeupartisten Samer Khouzami, har gått som en farsott på sosiale medier de siste ukene. Khouzami bruker skulpteringsteknikken mye, og arbeidet hans er virkelig imponerende.

Selv om dette ikke er en sminke jeg anbefaler å bruke ofte, er den absolutt verdt å teste ut - om ikke annet bare for moro skyld, fordi man lærer mye om sitt eget ansikt.

Nøkkelen til skulptering er nemlig å kjenne godt til sin egen anatomi, det vil si benstrukturen vi naturlig har i ansiktet.

Det finnes ikke den ting som ikke kan løftes, forminskes eller trekkes frem - kun ved å bruke sminke. Men selv om det kanskje er bedre å være avhengig av sminke enn av plastiskoperasjoner; husk på at dette ikke er en nødvendighet, bare en morsom mulighet.

Få produkter

Det virker kanskje overraskende, men du trenger svært lite produkter for å få til selve skulpteringen av ansiktet i seg selv. En kremfoundation som er mørkere enn hudtonen din, og en som er lysere er egentlig alt som skal til.

I tillegg kan det være fint med en lysreflekterende eller gultonet concealer (som jeg bruker i videoen over), en foundationpensel og et gjennomsiktig pudder. That's it!

Finn benstrukturen din

Generelt bruker vi mørke toner i makeup for å gjøre noe mindre eller dytte noe tilbake, og de lyse tonene for å løfte opp eller trekke frem.

Reglene for hvor den mørke, og påfølgende den lyse tonen skal ligge, er relativt enkle.

  1. Områder som naturlig har skygger bruker vi mørkt på.
  2. Høyder, altså områder som stikker mest ut av ansiktet, bruker vi lyst på.
  3. De resterende områdene fyller vi lett inn med lyst for å øke kontrasten mot de mørke skyggene.

De eneste unntakene er ved misfarging under øyne, som vi jo vil lysne og ikke legge mørkere skygger på, og såkalte bulldog-kinn hvor man kan legge lyse toner i linjene og for all del ikke gjøre dem større ved å bruke en mørk kremfoundation akkurat der.

Mørkt og lyst

FØR OG ETTER: Forskjellen er mildt sagt massiv etter at ansiktet har fått seg en runde med skulpteringsteknikken!

FØR OG ETTER: Forskjellen er mildt sagt massiv etter at ansiktet har fått seg en runde med skulpteringsteknikken! Foto: FOTO: Tove Eggen.

De vanligste stedene å legge de mørke tonene på er:

  • Under kinnben og rundt eplekinn for et kinnbensløft.
  • Eventuelt under og litt opp på kinnben, og skrått ned mot munnviken for et smalere ansikt.
  • Under tinningsbenet og langs hårfestet som en ramme til ansiktet.
  • Langs kjevebenet og ned på hals.
  • På sidene av nesebenet for en smalere og/eller rettere form.
  • Under leppa for økt volum.
  • I global for definisjon av øyne.

I videoen over ser du bedre hvordan jeg legger den mørke tonen, men jeg anbefaler å bruke enten en dobbel foundation/concealer-kost, eller ha to separate foundationpensler.

Da bruker man den ene kosten på de mørke tonene, og den andre på de lyse slik at fargene ikke blander seg inn i hverandre.

Selv om ikke linjene behøver å være 100 prosent perfekte og symmetriske, så vil resultatet selvfølgelig bli bedre av dette.

Ikke bli redd hvis fargene ser veldig sterke ut mens du legger dem, vi skal blende dette godt ut senere.

De lyse tonene er de enkleste å legge, da de nærmest skal påføres på de resterende omårdene av ansiktet. Men igjen er det viktig å tenke på benstrukturen vår og hva vi egentlig ønsker å få til.

En ekstra lys tone legges derfor:

  • På øvre delen og over kinnben og helt opp til nedre vippekant.
  • I midten av panne.
  • Ned nesebenet.
  • Rett over leppene.
  • På tuppen av haka.
  • Ovenfor kjevebenet.
  • Under og over øyebrynet.
  • På øyelokket.

Beautyblender

Når konturene våre er på plass, og vi ser ut som en karikatur av oss selv, kan vi begynne å dempe overgangene og jevne ut fargene.

Her anbefaler jeg å bruke en Beautyblender (kr 199), da den er enklere å bruke enn en vanlig svamp og gjør foundation herlig frisk.

Et lurt tips, uansett hva slags svamp du bruker, er å holde den under springen og klemme ut overflødig vann i et håndkle før du setter i gang.

SKULPTERING: Når man først har fått lagt de mørkene skyggene, er det ganske enkelt å se hvordan skulpteringsteknikken fungerer for et ansikt - og ikke minst hvor stor effekt den har.

SKULPTERING: Når man først har fått lagt de mørkene skyggene, er det ganske enkelt å se hvordan skulpteringsteknikken fungerer for et ansikt - og ikke minst hvor stor effekt den har. Foto: FOTO: Tove Eggen.

Jeg liker å bruke den ene siden til de lyse tonene, og den andre til de mørke - igjen for å holde fargetonene fra hverandre.

Vi skal IKKE dra svampen over ansiktet, men kun dytte den i raske bevegelser over alle kantene først. Da vil du se at overgangene sakte, men sikkert blir mer usynlige, og alle linjene glir fint over i hverandre.

Ta deg god tid med denne delen, og stopp opp og sjekk deg i speilet ofte for å sørge for at resultatet blir som du vil. Nesa trenger ofte litt mer detaljearbeid, så bytt gjerne tilbake til foundationkosten på den.

Fiksér

Nå har vi et relativt tykt lag med foundation på huden, så for å holde dette på plass og ikke ødelegge den fine jobben vår ved å klø oss i kinnet eller av å bli varme utover dagen, trenger vi å låse sminken inne med et godt pudder.

Jeg liker å bruke et gjennomsiktig et, altså uten farge, for man trenger ytters sjeldent enda mer dekk av huden nå.

Som du ser i videoen over, ser ansiktet langt mer naturlig ut enn man kanskje skulle antatt i begynnelsen, og man kan legge en delikat makeup på øyne hvis man vil.

Men dette skulle jo være en ekstremsminke-video, så jeg tok utfordringen ett steg videre!

Større øyne

Jeg har naturlig relativt små øyne og lepper, så de er ypperlige for å vise hvordan man kan gjøre disse større.

Her har jeg skapt en illusjon av at min naturlige nedre vippekant begynner mye lenger ned enn det den egentlig gjør, ved å legge en ganske tykk øyeskyggekant som trekkes opp og ut. Dette vil også gi øyet et løft, og nærmest en skråstilling, som er fint for mine hengende øyelokk.

Nettopp på grunn av disse hengende øyelokkene, kan jeg ikke legge for mørk skygge over globalen da dette vil gjøre de enda mer prominente.

Så hvis du er som meg, er det bedre å fokusere dybden i øyeskyggene fra globalen og ned.

GJEM KANTENE: Etter å ha regelrett tegnet opp ansiktet, er det viktig at vi blender ut alle overgangene slik at de mørke og lyse tonene sømløst flyter inn i hverandre - uten at de skulpterte områdene mister sin effekt.

GJEM KANTENE: Etter å ha regelrett tegnet opp ansiktet, er det viktig at vi blender ut alle overgangene slik at de mørke og lyse tonene sømløst flyter inn i hverandre - uten at de skulpterte områdene mister sin effekt. Foto: FOTO: Tove Eggen.

I tillegg valgte jeg ut noen rødlige toner, som gjør at grønnfargen i øynene mine popper litt ekstra, som igjen er med på å skape illusjonen av at de større.

Voldsomme lepper

Leppene var allerede skulptert med foundation, og fått en god del ekstra volum. Men for å virkelig vise hva man kan gjøre, hvis man vil, tegnet jeg de også oppe rett utenfor sin egen naturlige kant.

Som jeg sier i videoen over; jeg er ikke fan av større lepper på meg selv. Jeg ser virkelig bare rar ut. Men det er absolutt gøy å prøve, og for meg holder det i massevis med skyggelegging for litt ekstra volum.

Leppeblyanten jeg brukte (Spice fra MAC, kr 130), var to hakk mørkere enn leppene mine naturlig er, mens leppelakken (Cause 101 Lolita fra L'Oréal Paris, kr 149) var i omtrent samme farge som mine egne lepper.

Ferdig!

Det var alt som skulle til. Selvfølgelig kan man skulpturere ansiktet mer, eller mindre, alt ettersom hva man best liker selv.

VOLUMINØSE LEPPER: Sammen med skyggene fra skulpteringsteknikken, og ved å tegne min egen leppekant litt lengre ut og i en mørkere farge enn leppelakken, gikk leppene fra relativt små til veldig voluminøse. Ikke en look jeg kommer til å sporte ofte - men absolutt gøy!

VOLUMINØSE LEPPER: Sammen med skyggene fra skulpteringsteknikken, og ved å tegne min egen leppekant litt lengre ut og i en mørkere farge enn leppelakken, gikk leppene fra relativt små til veldig voluminøse. Ikke en look jeg kommer til å sporte ofte - men absolutt gøy! Foto: FOTO: Tove Eggen.

STØRRE ØYNE: Ved å legge en ganske tykk linje med øyeskygge under øyne, og dra den skrått oppover i ytterkant, virker det som om øynene mine er større enn det de egentlig er.

STØRRE ØYNE: Ved å legge en ganske tykk linje med øyeskygge under øyne, og dra den skrått oppover i ytterkant, virker det som om øynene mine er større enn det de egentlig er. Foto: FOTO: Tove Eggen.

Og som sagt, dette er ikke en sminkelook man burde bruke for mye, men er absolutt gøy å teste ut - så det håper jeg dere har lyst til.

Husk å laste opp et bilde på Instagram og hashtag det #klikkmote, så havner du på forsiden av klikk.no/mote - det er jo så gøy å se hvor flinke dere er!

Rop ut i kommentarfeltet nedenfor hvis du har noen spørsmål, og fortell meg gjerne hva dere syntes om denne sminkevideoen.

Les også:

Vi har sporet opp Oslos dyreste jeans

Dette kan være grunnen til at du flasser

- Drit i kroppsformen din

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag